Stjärntrio gör spännande comeback i Otepää

Charlotte Kalla är tillbaka, liksom Johan Olsson och Anders Södergren.
Den svenska stjärntrion är laddad till tusen inför helgens världscup i estländska Otepää:
- Jag är grymt tävlingssugen, säger Anders Södergren inför 15-kilometersloppet på lördag.

Södergren kom sent på torsdagskvällen till Otepää efter ett tre dagar långt besök i Oslo där han specialbehandlat sin rygg och tränat några pass med sin gode vän och sparringpartner, Thomas Alsgaard.
Ryggproblemen som stoppade honom från att genomföra Tour de Ski är under kontroll:
- Förra veckan tränade jag 26 timmar och kan stå på för fullt utan att känna smärta. I Otepää hoppas jag åtminstone kunna vara topp 10. Den tuffa banan passar mig bra. Återstår att se hur pass bra formen är.
Charlotte Kalla har inte tävlat i världscupen sedan Davos före jul. Hon befinner sig i en viktig träningsperiod för att kunna vara som bäst när VM i tjeckiska Liberec startar den 19 februari med 10 km klassiskt. Samma distans väntar i Otepää.
Förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson vill tona ner förväntningarna på Charlotte:
- Det bästa och viktigaste är att hon är igång och får känna på den internationella hetluften. Att Charlotte är på väg tillbaka fick vi besked om i Östersund för två veckor sedan då hon vann knappt före Anna Haag som tyvärr inte kommer till start här i Estland.
Klassisk stil är inte Charlotte Kallas favoritgren, även om hon i bra form kan leverera även i den disciplinen:
- Vi hoppas att hon hittar en bra känsla i åkningen och kan få ut det hon har i kroppen för dagen. Sedan får vi se hur långt det räcker.
Charlotte Kalla kom till idrottsgalan i Globen direkt från ett veckolångt läger i de italienska alperna. Efter galan drog hon hem till Östersund för att vila upp sig och samla energi.
Spännande blir det också att se om Johan Olsson lyckats konservera kalasformen han hade i Davos då han tog sitt livs första världscupseger:
- Johan är av allt att döma i fortsatt gott slag. Den krävande banan här i Otepää och klassisk stil passar honom som handsken, säger förbundskaptenerna.
På torsdagen var det nollgradigt i Otepää. Lördagens tävlingar avgörs på en fem kilometer lång konstsnöslinga. Förhållandena är mycket bra. Förra helgen hade estländarna nationsmästerskap på banorna med kanonspår. Jaak Mae vann 15 km på en tid som var tre minuter bättre än den Lukas Bauer hade i VC-loppet ifjol.
Storpublik väntas till tävlingarna på lördag och söndag.
Flera av de svenska deltagarna åker under press. Otepää är näst sista kontrollstationen för förbundskaptenerna innan VM-truppen spikas nästa helg i SM-staden Sundsvall.
- Vi tror på bra resultat och ett antal glada besked i helgen. Förutom våra traditionella profiler har vi ju Emil Jönsson, Björn Lind, Lina Andersson och Anna Dahlberg som möjliga pallkandidater på söndag. Sprintlaget är överlag vasst, lovar Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson.

Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, förbundskapten, 070/372 1003, Magnus Ingesson, förbundskapten, 070/548 7169