Svenska Medaljlotteriet förverkligar snödrömmar

I dag lanseras Svenska Medaljlotteriet som är ett nytt digitalt prenumerationslotteri. Överskottet ska gå till att förverkliga idrottsdrömmar. Svenska Skidförbundet är en av tre lyckligt lottade förmånstagare, de övriga är Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Seglarförbundet.

– Vi vill verkligen tacka för att vi får vara en del i Svenska Medaljlotteriet. I Svenska Skidförbundet ingår tio olika grenar och det har varit och är stundtals tufft att bedriva en livskraftig verksamhet inom alla områden. Detta tillskott kommer till stor nytta för våra befintliga och kommande skid- och snowboardåkare i landet, säger Mats Årjes, styrelseordförande i Svenska Skidförbundet.

Svenska Skidförbundet jobbar ständigt mot visionen Bäst i världen – Alla på snö. Med hjälp av Svenska Medaljlotteriet kommer vi snabbare kunna förverkliga projekt vi tidigare bara vågat drömma om.

– Vi jobbar ständigt med att få fram nya skid- och snowboardstjärnor, som Maria Pietilä Holmner och Johan Olsson, som i sin tur inspirerar unga och lovande talanger att satsa vidare mot mästerskapstävlingar. Men för att lyckas är det viktigt att få till en bredare satsning. Nu får vi äntligen medel så att fler talanger kan drömma om och satsa mot nya svenska OS- och VM-medaljer, säger Svenska Skidförbundets alpina chef Ville Bylin och längdchef Johan Sares.

Svenska Skidförbundet driver ett antal projekt för att få fler att upptäcka hur de kan kombinera nytta med nöje genom olika sätt att glida på snö. Något som ligger oss varmt om hjärtat är att få fler barn att aktivera sig.

– Våra barn har tyvärr en allt mer stillasittande fritid. Svenska Skidförbundet jobbar därför hårt för att få fler barn, inom alla samhällsklasser, att aktivera sig och upptäcka det härliga med snö. Nu öppnas nya möjligheter för oss att jobba än mer med denna viktiga fråga, säger Olle Danielsson, sportchef snowboard och freeskiing.

För mer information, kontakta:

Niklas Carlsson, förbundsdirektör
E-post: niklas.carlsson@skidor.com