Taggat sprintgäng i Nove Mesto

Det är ett laddat och heltänt längdlandslag som intagit den tjeckiska skidmetropolen Nove Mesto för ännu en förpostfäktning inför OS i Sotji.
- Vi känner ett offensivt drag i truppen och tror att vi kommer att få flera positiva besked i helgen, säger sprinttränarna Mats Larsson (herrar) och Johan Granath (damer).

Svenskarna checkade in på hotell Pavla på torsdagskvällen och testade banorna under fredagen i ett vårlikt Nove Mesto där det inte finns någon natursnö alls.
- Här är det konstsnö för hela slanten på en småkuperad bana med flera uppförs-och utförsbackar. Damernas fristilssprint mäter 1300 meter och herrans 1600 meter. Taktiken och positionerna blir viktiga uppgifter för åkarna att tänka på, säger Johan Granath som har sex friska och taggade tjejer till start.

Hanna Erikson är den av svenskorna som ligger bäst till i sprintcupen. Åsarna åkaren är på sjunde plats och gjorde succé senast i Tour de Ski när hon vann fristilssprinten i tyska Oberhof på ett imponerande sätt.
- Hanna har landat och laddat efter framgångarna på touren. Hon har tränat lätt och känner sig riktigt tävlingssugen igen, säger Johan Granath.
Även Britta Johansson Norgren och Ida Ingemarsdotter är tillbaka i hetluften:
- Det blir intressant att följa dem. Båda har tränat gott någon vecka och är redo att ta fighten med världseliten.

Herrsprinttränaren Mats Larsson ser också han optimistiskt på helgens tävlingar med individuell sprint (f) på lördag och teamsprint på söndag i klassisk stil.
- Det är förstås fokus på OS och att göra så mycket som möjligt rätt och riktigt fram till det stora målet. Tävlingar av det här slaget är precis vad våra åkare behöver i en tid då de tränat mycket. Emil Jönsson, till exempel. Emils utveckling är stigande och han visade förra helgen i Skellefteå och Piteå att han är fin fas med en månad kvar till OS.

Spännande starter gör också Teodor Peterson, Simon Persson och Marcus Hellner:
- Som sagt, vi förebereder oss mot OS. Det är då vi ska vara på topp. Nove Mesto fungerar som ett viktigt test på hur åkarna ligger till i förhållande till sina individuella upplägg, säger Mats Larsson.

Hälsoläget är alltså gott i den svenska truppen.
- Alla är friska och fräscha, det blir en spännande helg, avslutar Johan Granath och Mats Larsson.

Kontaktpersoner: Mats Larsson, sprinttränare herrar, 070-627 72 02, Johan Granath, sprinttränare damer, 070-301 12 17.

Längdlandslaget i Nove Mesto
Damer Hanna Erikson, Åsarna IK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Britta Johansson-Norgren, Sollefteå Skidor IF,Stina Nilsson, IFK Mora SK och Jennie Öberg, Piteå Elit

Herrar: Martin Bergström, Piteå Elit, Johan Edin, IFK Mora SK, Marcus Hellner,Gellivare SA, Emil Jönsson, IFK Mora SK, Anton Lindblad, Sollefteå SK, Simon Persson, IFK Umeå och Teodor Peterson, Åsarna IK

Världscupen totalt herrar 1) Martin Johnsrud Sundby, Norge, 1001 p, 2) Chris Andre Jespersen, Norge, 739, 3) Alexander Legkov, Ryssland, 526, 4) Petter Northug jr, Norge, 497, 5) Calle Halfvarsson, Sverige, 457, 19) Marcus Hellner, Sverige, 175, 28) Daniel Richardsson, Sverige, 143, 38) Jens Eriksson, Sverige, 111, 42) Teodor Peterson, Sverige, 101.

Sprintcupen herrar 1) Nikita Kriukov, Ryssland, 159 p, 2) Alexey Poltoranin, Kazakstan, 129, 3) Fredrico Pellegrino, Italien, 128, 4) Calle Halfvarsson, Sverige, 119, 5) Martti Jyhläe, Finland, 111, 7) Teodor Peterson, Sverige, 101, 21) Jens Eriksson, Sverige, 67, 25) Emil Jönsson, Sverige, 54, 34) Simon Persson,Sverige, 29.

Världscupen totalt damer 1) Therese Johaug, Norge, 1002 p, 2) Astrid Urenholdt Jacobsen, Norge, 841, 3) Marit Björgen, Norge, 676, 4) Heidi Weng, Norge, 619,  5) Anne Kyllönen, Finland, 564,  9) Charlotte Kalla, Sverige, 401, 21) Sara Lindborg, Sverige, 198, 24) Hanna Erikson, Sverige, 163, 25) Britta Johansson Norgren, Sverige, 160, 31) Emma Wikén, Sverige, 39) Ida Ingemarsdotter, Sverige, 42) Maria Rydqvist, Sverige, 83.

Sprintcupen damer 1) Denise Herrmann, Tyskland, 237 p, 2) Ingvild Flugstad Östberg, Norge, 181, 3) Marit Björgen, Norge, 177, 4) Anne Kyllönen, Finland, 157, 5) Justyna Kowalzcyk, Polen, 156..7) Hanna Erikson, Sverige, 130, 13) Britta Johansson Norgren, Sverige, 76, 18) Ida Ingemarsdotter, Sverige, 54, 30) Stina Nilsson, Sverige, 40, 49) Charlotte Kalla, Sverige, 14, 54) Hanna Falk, Sverige, 9, 56) Magdalena Pajala, Sverige, 7.