Tävlingssugna svenskar i Otepää

Efter flera veckors tävlingsuppehåll är det dags för Charlotte Kalla, Anders Södergren, Anna Haag och flera landslagsstjärnor att staka in i hetluften igen. Och man gör det i Otepää: - Jag är grymt tävlingssugen, säger Charlotte Kalla inför lördagens 10 km klassiskt i den estländska lejonkulan.

Det var ett laddat svensk lag som landade med sitt eget specialchartrade flygplan på Tartu flygplats i torsdags. Under fredagen har truppen testat skidor och banor: - Vi kan inte ta miste på den lust som Charlotte Kalla, Anna Haag och de övriga tjejerna känner inför lördagens tävling, säger damernas förbundskapten Magnus Ingesson. Charlotte Kalla säger: - Jag har haft en bra träningsperiod och laddat batterierna. Nu blir det en spännande omstart här i Otepää, följt av SM-veckan i Piteå där jag redan på onsdag kväll kör teamsprint med Mia Eriksson i IFK Tärendös färger. Jag gläder mig till att komma igång, igen. Anna Olsson, Lina Andersson och Magdalena Pajala dubblerar vid helgens tävlingar och kör traditionellt på lördag och sprint på söndag. - Jag fortsätter peppa mina adepter att vara offensiva, att våga satsa och utmana, något tjejerna lyckats mycket bra med så här långt in på säsongen, säger Magnus Ingesson. Herrarnas 15 km klassiskt blir högintressant med en comebackande Anders Södergren på startlinjen: - Anders är på tårna och frustar av iver att få tävla. Vi hoppas att han får en bra känsla i loppet. Det är värdefullt för laget att Anders är tillbaka. Han betyder mycket för gruppen, säger Joakim Abrahamsson. Tyvärr har Johan Olsson åkt på en lättare förkylning och kommer därför inte att starta i Otepää: - Johan ersätts av Falun Borlänges lovande Jimmie Jonsson som gjort fint ifrån sig på Sverige Cup- tävlingar och i Skandinaviska Cupen. Jimmie tillhör den grupp åkare som vi vill ge möjlighet att åka världscup den här säsongen. Förutom Otepää är det bara i finska Lahti som vi har utrymme att testa framtidsmännen, säger Joakim Abrahamsson. Det innebär att Sverige ställer upp med fyra VC-debutanter i lördagens lopp: Martin Johansson, IFK Mora SK, Jens Eriksson, Dala-Floda IF, Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF och Jimmie Jonsson, Falun Borlänge SK. Banorna i Otepää är tuffa och utslagsgivande: - Det är rejäla banor både för traditionell åkning och sprint. Vädret är stabilt kring minus tio grader. Vi tror och hoppas på sportsligt fina och utslagsgivande tävlingar, avslutar Joakim Abrahamsson. Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, förbundskapten herrar, 070/372 10 03, Magnus Ingesson, förbundskapten damer, 070/548 7169.