Telemarks-VM avslutas med silver och brons

I söndagens avslutande tävling i telemarks-VM tog Mattias Wagenius silver och Lisa Englund brons. Detta är Sveriges sjätte och sjunde medalj i dessa mästerskap.

Lisa Englund och Mattias Wagenius har varit på pallen i samtliga grenar. I lagtävlingen hade de hjälp av Olle Collberg med att ta bronset. Ingen annan nation har lika många medaljer med sig från detta mästerskap. När VM-tävlingarna avslutas summerar vi ihop sex brons och ett silver.

Dagens gren var sprint där de tävlande kör en kortare storslalombana med hopp, åket avslutas i en 360° velodrom och därefter skejting på platten. Telemark kombinerar alltid utförsåkning, hopp, och skejting och är den mest mångsidiga av alla skidgrenar.

Efter dagens första åk låg Wagenius på en tredjeplats med tyska Jonas Schmidt i ledning och Tobias Muller på andra plats. Under svåra siktförhållanden och tidvis kraftigt snöfall var det många som hade stora problem och de flesta hade tidstillägg för ej godkända telemarkssvängar. I andra åket hade Mattias Wagenius andra snabbaste tid och med endast totalt två tillägg räckte det för att slå sig fram till en andra plats, 0,81 sekunder efter segrande Tobias Muller som tagit tre guld detta VM.

Olle Collberg från Östersund, som gör sitt andra VM, slutade på 16:e plats 16 sekunder efter segraren.

I damklassen såg det länge ut som Lisa Englund skulle hamna utanför pallen då hon hade oerhörda problem i första åket och var väldigt nära att köra ur. Men med en hårsmån tog sig Englund i mål och låg på femte plats efter första åket.

Med åtta stycken tredjeplatser i världscupen i år och hittills tre brons på VM samlade Lisa Englund ihop sina krafter och bemästrade den mycket besvärliga banan och körde upp sig till en tredjeplats en knapp sekund före fyran Sandrine Mayer från Schweiz, men tretton sekunder efter tvåan Amelie Reymond.

Därmed är telemarkssäsongen över för i år. Vi summerar sju VM-medaljer, en totalseger i världscupen för Mattias Wagenius, en total tredjeplats i världscupen av Lisa Englund och nytt personbästa i totala världscupen för Olle Collberg med en nionde plats.

VM Telemark Sprint resultat top 3 herrar

1. Tobias Muller GER

2. Mattias Wagenius SWE +0.81

3. Bastien Dayer +2.19

VM Telemark Sprint resultat top 3 damer

1. Sigrid Rykhus NOR

2. Amelie Reymond SUI +0.34

3. Lisa Englund +13.75

Medaljer VM 2013

SUI - 2 guld, 3 silver, 1 brons

GER - 3 guld

NOR - 2 gold, 2 silver

SWE - 1 silver, 6 brons

FRA - 1 silver

För mer information kontakta:

Erik Westberg

E-post: info@erikwestberg.se

När VM-tävlingarna avslutas summerar vi ihop sex brons och ett silver.
Ski Team Sweden Telemark