Tredje gången gillt på Stockholms Stadion

Vintern startar i Stockholm den 22 november. Då intar några av världens bästa skid- och snowboardåkare Stockholms Stadion för den tredje upplagan av LG Winter Jam som drivs av Louder på uppdrag av Svenska Skidförbundet.

LG Snowboard FIS World Cup, Peak Performance King of Style, vintersportmässa, NRJ Dj’s och Red Bull Freestyle motorcrossuppvisning. Winter Jam, som i fjol blev nominerat som årets publika event i branschtävlingen Gyllene Hjulet, bjuder även i år på ett fullspäckat, actionfyllt schema. Allt på samma dag, lördagen den 22 november, och med fri entré för allmänheten.
– Winter Jam har blivit lite av en tradition och är ett sätt för Svenska Skidförbundet att få nyrekrytering till sporter som freestyle och snowboard. Det långsiktiga målet är naturligtvis att ta medaljer vid stora internationella mästerskap, säger Petter Levin, grenchef för snowboard och skicross.

Winter Jams nya huvudsponsor, LG Electronics, är en världens största leverantörer av it, telecom, hemelektronik och vitvaror med omkring 82 000 anställda i 110 bolag inklusive 81 dotterbolag världen över. I Sverige startade verksamheten 1999. LG Electronics är även sponsor av Snowboard FIS World Cup.
Cirka 70 snowboardåkare deltar i LG Snowboard FIS World Cup i Stockholm, där Sverige har tio platser. Redan nu är det klart att big air-stjärnan Chris Sörman, Jönköping, som senast vann tävlingen Ice Air i San Fransisco och Jonathan Nilsson, bäste svensk i fjol med en femteplats i WJ kommer delta. Dessutom har världsåkare som Peetu Piiroinen, Finland, vinnare av big air-premiären när världscupen gästade London i helgen som var, Roger S Kleivdal och Ulrik Badertcher, båda Norge bekräftat att de kommer. För den som inte kan vara på plats på Stadion sänds finalen i LG Snowboard FIS World Cup direkt i SVT2 klockan 17.00.

Vid inbjudningstävlingen på skidor, Peak Performance King of Style, deltar bland andra våra egna friåkningsstjärnor Jakob Wester, som senast vann Zürich-freestyle.ch och även Ice Air på skidor i San Fransisco, och Jon Olsson, som förutom att kasta sig utför spektakulära hopp även satsar på ett deltagande i OS 2014 i storslalom.
Dessutom är både 2006 och 2007 års vinnare av Peak Performance King of Style, Sammy Carlsson, USA, och Richard Permin, Frankrike, klara.
För den som känner inspiration och blir sugen på att testa sina egna färdigheter på snö finns en railarena med mindre tävlingar för både amatörer och proffs.

Red Bull Fmx show bjuder på två riktiga världsartister: Fredrik Bodin, som vann Air n Style 2007 på skoter, och Fredrik Johansson som var först i världen med att göra en så kallad flair, en volt som skruvas 540 grader i en quarterpipe på motorcross.

David Ny, som bland annat shapar de olympiska arenorna i snowboard och freestyle, kommer även i år sätta sin prägel på det gigantiska hoppet där åkarna bokstavligen hoppar rakt in på stadion. Med en ramp som mäter 35 meter i höjd, 110 meter i längd och med 600 kubikmeter snö som produceras på plats får alla stockholmare uppleva vinterstämning redan i november.
– Som arrangör hoppas jag att vi nu under LG Winter Jam fyller Stockholms Stadion till bristningsgränsen. Joina oss på Facebook för uppdaterad information och håll koll på www.lgwinterjam.se, säger Ulf Mård på Louder.

Preliminärt schema LG Winter Jam lördagen den 22 november:

11.00 Officiell start av LG Winter Jam 2008, mässa, railarenan öppen för allmänheten, Snowboardträning och kval löpande under dagen, skidkval 09.45

16.30 - 16.40 Red Bull FMX uppvärmning

16.40 - 17.00 NRJ DJ’s

17.00 - 18.00 Final LG Snowboard FIS World Cup, direkt i SVT2

18.15 - 18.40 Red Bull FMX show

18.40 - 19.00 NRJ Dj’s

19.00 - 20.00 Final Peak Performance King of Style, direkt i SVT24

På www.lgwinterjam.se finns uppdaterad information och möjlighet att hämta fria pressbilder

Samarbetspartners:
LG, Peak, Stockholm Capitol of Scandinavia
Scandic, NRJ, Transition, Tacky, Freeride, Kläppen