Två VM debutanter från Dalarna

Två dalaåkare gör VM debut i torsdagens 10 km klassiskt i tjeckiska Liberec.
Anna Haag, 23, från Mora och Hanna Brodin, 18, från Falun sprudlar av glädje inför tävlingen:
- Det ska bli hur roligt som helst, det känns helt underbart att få vara med i VM, säger landslagstjejerna.

Hanna Brodin gjorde succé i junior-VM i Frankrike och tog tre medaljer. När hon kom hem ringde telefonen. Förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson ville ha henne med i VM-truppen:
- Vilken grej, tänkte jag och svarade ja på stående fot, skrattar Hanna på den svenska förläggningen där hon snabbt blivit en uppskattad tjej i gänget.

Hanna var uttagen att åka dubbla jaktstarten på lördag och tremilen sju dagar senare. I och med Britta Norgrens magsjuka, höga blodvärde och tävlingsförbud, fick Hanna Brodin ytterligare en tävling att rikta in sig på:
- Milloppet i klassisk stil är inget som skrämmer mig. Jag gillar alla utmaningar inom längdåkningen, oavsett distans och teknik. Jag känner mig allsidig och bra förberedd. På träningarna här i Liberec har det känts jättebra. Jag tänker satsa allt jag har.

Hannas offensiva inställning gläder förbundskaptenerna:
- Vi har fått in en frisk fläkt i laget med tuff attityd. Hanna är framtiden. Hon behöver inte känna någon press. Varje lopp hon gör här är en investering för kommande mästerskap. Vi tror att hon redan i Liberec kommer att hänga med skapligt.

Anna Haag, 23, saknar inte internationell rutin. Orsa-tjejen, som kom sjua i Tour de Ski, är stabil topp 10 i världen. De senaste två dagarna har hon haft magkrångel.
På onsdagseftermiddagen testade Anna kroppen:
- Det gick över förväntan, jag speedade på rejält i några backar och det kändes bra. Formen är fin och jag hoppas att magkrånglet inte satt ner min prestationsförmåga. Målet sedan tidigare är att komma bland de fem bästa. Jag håller fast vid det, men blir inte besviken om jag är bland de tio första i resultatlistan.
Rutinerade Lina Andersson och Anna Olsson är övriga svenska tjejer till start i premiärloppet.

På onsdagskvällen kallade förbundskaptenerna ner reserven Maria Rydqvist, Östersunds SK till Liberec. Maria bor för övrigt i Älvdalen:
- För henne är det i första hand lördagens dubbla jaktstart som gäller. Hon går in istället för Britta Norgren. Maria anländer till VM-orten på torsdag kväll.

Laget till lördagens jaktstart blir: Charlotte Kalla, Anna Haag, Hanna Brodin och Maria Rydqvist.

Bland herrarna är allt mycket bra inför fredagens 15 km klassiskt där Anders Södergren, Johan Olsson, Daniel Rickardsson och Mathias Fredriksson ska försvara de svenska färgerna.

Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, 070/ 372 10 03, Magnus Ingesson, 070/5487169