Ville Bylin från Hudiksvall blir ny alpin chef

Ville Bylin, från Hudiksvall, blir ny alpin chef vid Svenska Skidförbundet. Ville ersätter därmed Lasse Kjällberg som varit tillförordnad chef sedan september 2012.
– Jag ser väldigt mycket fram emot att få jobba i en positiv och utvecklande miljö, dels med landslaget och dels med hela alpin-Sverige, säger Ville Bylin.

Vid tillsättningen av Lasse Kjällberg som tillförordnad alpin chef var det uttalat att en av hans uppgifter var hitta en passande profil som så småningom skulle ta över hans roll. Nu är det alltså klart att 35-åriga Ville Bylin tar sig an uppgiften.

– Lasse har gjort ett mycket bra jobb och nu är vi glada att kunna presentera den här nyrekryteringen. Det känns som vi träffat helt rätt. Ville har erfarenhet från både klubb- distrikts- och elitnivå och är utbildad civilekonom. Tyngdpunkten på hans arbetsuppgifter kommer att ligga på marknadssidan, säger förbundsdirektör Niklas Carlsson.

Ville Bylin har själv varit alpin tävlingsåkare på både junior- och europacupnivå. Han har även tidigare jobbat med världscuplaget och som alpin tränare på högskolan i Östersund.

– Det här känns väldigt roligt och samtidigt är det en stor utmaning. Det finns ett enormt stort engagemang för vår sport som vi måste ta tillvara på och jag ser det som en viktig uppgift att kommunicera med hela skid-Sverige, säger Ville Bylin som alltså är utbildad civilekonom och i dag arbetar på Ericsson som finans- och redovisningschef inom kabelenheten.

– I min nya roll är en av mina uppgifter att tillsammans med våra samarbetspartner skapa så bra förutsättningar som möjligt för vårt landslag. Min tyngdpunkt kommer att ligga på marknad men jag kommer naturligtvis också jobba med den nationella utvecklingen som är en viktig del för att få fler att börja med skidåkning samt behålla och utveckla de som redan finns i våra klubbar runt om i landet.  Hemma är jag väldigt engagerad i klubben och jobbar med allt från att lägga snö till att träna ungdomarna, säger Ville Bylin.

Ville tillträder sin nya tjänst den 1 augusti 2013.

Fakta Ville Bylin:
Ålder:
Familj:
Fru och två barn
Bor:
Hudiksvall
Utbildning:
Civilekonom, har även läst Sport Science vid Mittuniversitetet
Alpina meriter:
Har varit med i landslaget både som junior och europacupåkare. Innehar 14 SM-medaljer som junior och en som senior. Har en sjundeplats från junior-VM i Schladming 1997