VM-genrep för starka svenskar

En veckas läger i italienska Seiser Alm är över.
Nu är det dags för VM-genrepet:
- Jag tror vi får flera positiva besked här i italienska Valdidrento, säger förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson inför fredagens fristilssprint.

Lägret i Seiser Alm på 1800 meters höjd har gjort landslaget gott. I lugn och ro har var och en kunnat göra de sista finjusteringarna inför VM i tjeckiska Liberec som inleds nästa torsdag med 10 km klassiskt för damer.
- Vi har haft det jättebra med fina träningsförhållanden och massor av snö. De aktiva jobbar efter sina egna scheman för att komma till VM i fysisk och mental toppform, säger förbundskaptenerna från Valdidrento, en ny världscuport några mil utanför utanför Bormio.

Under fredagen avgörs sprinttävlingarna. Det stora svenska hoppet är Emil Jönsson som laddad på egen hand i Grövelsjön. Emil kom till Italien sent på onsdagskvällen tillsammans med Björn Lind och Mats Larsson.
- Emil blir att räkna med, ingen tvekan om det, säger Jocke Abrahamsson och Magnus Ingesson som ställer upp med VM-sprintlaget: Emil Jönsson, Björn Lind, Thobias Fredriksson och Marcus Hellner.
Även i damklassen kör Sverige med det tänkta VM-laget i sprint, plus Charlotte Kalla som är sugen på att utmana sprintraketerna.
- Charlottes formkurva är stigande. Det var länge sedan hon körde en världscupsprint. Jag tror hon kommer att hävda sig bra. Anna Olssons och Lina Andersson visar också skärpa av gammal gott slag. Det är ett taggat gäng som ställer upp. Veckan på hög höjd har gjort gott för hela laget, säger Joakim Abrahamsson.
Distansloppen körs på lördag. Damerna åker 10 km (k) och herrarna 15 km (k).
- Här blir det framför allt spännande att se hur Johan Olsson och Anders Södergren lyckas mot alla andra länders vässade åkare. Båda har sett mycket starka ut på träning, säger Joakim Abrahamsson.
Sprintbanorna är tuffa, och långa. Herrarna åker 1700 meter och damerna 1400 meter. På torsdagskvällen var det minus åtta grader i Valdidrento:
- Det blir knallhårt. Startfälten är av värsta VM-klass. 80 herrar och 64 damer kommer till start, avslutar Joakim Abrahamsson.

Laget i Valdidrento:
Herrar sprint: Emil Jönsson, Årsunda IF, Björn Lind, Hudiksvalls IF, Thobias Fredriksson, Axa SC, Marcus Hellner, Gellivare SA.
Damer sprint: Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Lina Andersson, Piteå Elit, Anna Olsson, Åsarna IK, Britta Norgren, Sollefteå SK, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK.
Herrar 15 km klassiskt: Anders Södergren, Östersunds SK, Johan Olsson, Åsarna IK, Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF, Mathias Fredriksson, Axa SC, Mats Larsson, Åsarna IK.
Damer 10 km klassiskt: Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Anna Haag, IFK Mora SK, Lina Andersson, Piteå Elit, Britta Norgren, Sollefteå SK.

Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, 070/372 1003, Magnus Ingesson, 070/548 71 69