VM i Speedski 2017 till Sverige och Idre Fjäll

Det internationella skidförbundet FIS har beslutat att Sverige skall få arrangera VM i Speedski 2017.

– Jätteroligt, spännande och en utmaning. Sverige är sedan länge etablerat som en av världens främsta speedskinationer och att vi nu får förtroendet att stå som arrangör för VM visar att också våra arrangemang håller högsta internationella klass, säger Jan Magnusson, grenansvarig för speedski på Svenska Skidförbundet

Tävlingarna kommer att köras den 17-19 mars i en av Europas brantaste backar, den specialbyggda speedskibacken Chocken på Idre Fjäll, med ett backrekord på drygt 179km/h.

– Vi kommer i sommar att arbeta intensivt både med backen och med att förbättra förutsättningarna för media att täcka evenemanget och hoppas självklart på att detta ska bredda intresset ännu mera för att åka fort på skidor, säger Jan.

En annan svensk som ser fram emot VM är Sveriges just nu snabbaste åkare Christian Jansson, Kils SLK.

– Kul, jag är väldigt glad för Idres skull och vet att det kommer att bli ett fantastiskt arrangemang. Jag vet att jag har ett psykologiskt övertag i den backen och bättre chans till en VM-medalj än på lär jag nog inte få, säger Christan som vann världscuptävlingar så sent som 2015 i den kommande VM backen.

För mer information, kontakta:

Jan Magnusson
Telefon: +46 (0)70-347 11 68