VM startar i morgon!

I morgon, torsdag, startar snowboard-VM 2009 i Kungwon, Korea. Daniel Biveson, Stockholm, och Maria Danielsson, Leksand, kommer att försvara den blågula äran i landet i öster.
- Klart jag siktar på att ta medalj i båda grenarna, säger Daniel Biveson.

Sverige ställer upp med Maria Danielsson i snowboardcross och Daniel Biveson i parallellslalom och parallellstorslalom. I tisdags morse flög de två svenska åkarna tillsammans med förbundskapten Olle Danielsson till Korea.
- Resan över har gått bra. Vädret ser fint ut och snön verkar bra, rapporterar förbundskaptenen på plats.
Först ut i VM-programmet är snowboardcross där leksandstjejen Maria Danielsson kör kval på lördag, 17 januari. Går allt som det ska där är det final dagen efter.

För åtta år sedan, 2001, tog stockholmskillen Daniel Biveson ett VM-silver i Madonna di Campiglio, Itailen. Hittills i år är "Bives" bästa världscupplacering en sjätteplats i parallellstorslalom.
- Det känns skitbra att åka och jag är snabb på träningen även om resultaten uteblivit lite. Nu har jag höga mål inför VM, jag känner att det är dags att kliva upp på pallen, säger Biveson.
Tisdagen den 20 januari är "Bives" första tävlingsdag då parallellstorslalomen avgörs. Dagen efter, 21 januari, blir det slalom. Trots att "Bive" ännu inte nått finalen i slalom i år i världscupen är det den grenen han säger sig ha bäst chans i under VM.
- Jag känner att åkningen stämmer så pass bra. Sist var det än rätt tajt bana och det har jag lite problem med. Med längre avstånd i Korea har jag absolut en chans att vinna. Men det är klart att jag siktar på medalj i båda grenarna.
Vad skulle en VM-medalj betyda för dig?
- För mig själv skulle det vara ett skönt bevis på att jag är i bra form och kan lyckas på ett mästerskap. Mediemässigt vore det inte heller så dumt. Snowboard är en liten sport och vi behöver all uppmärksamhet vi kan få. Sedan vore det ju skitcoolt att kunna gå runt och säga att man är världsmästare.

Program snowboard-VM 2009

Kontaktperson: OBS tidsskillnad +8 timmar!
Förbundskapten Olle Danielsson:
Skype: 08- 559 23 293