Sen vår äventyrar skogplantering i södra Sverige

300 miljoner plantor ska i jorden innan midsommar och nu börjar det bli bråttom – åtminstone i södra Sverige. Den sena våren har fått många skogsägare att vänta med att köpa plantor.

− Våren är flera veckor senare än vanligt och det verkar som om många skogsägare har skjutit på att beställa plantor. En gammal tumregel är att plantorna ska vara i jorden före midsommar. Annars hinner inte plantan etablera sig, växa och förbereda sig för den kommande hösten, säger Hans Thyr, marknadschef på Svenska Skogsplantor.

Enligt Svenska Skogsplantor måste skogsägarna snabbt ur startblocken om de ska hinna få leverans innan planteringssäsongen är över.

− Som en sista utväg kan man komma till någon av våra terminaler och köpa dem över disk, men det är rätt bråttom även då, åtminstone i Mälardalen och söderut, säger Hans Thyr, marknadschef på Svenska Skogsplantor AB.

Svenska skogsplantor är landets största producent av skogsplantor och ägs till 100 procent av Sveaskog.

För mer information:

Hans Thyr, marknadschef på Svenska Skogsplantor, tfn 0582-686 976

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Svenska Skogsplantor är ett helägt dotterbolag till Sveaskog och en ledande producent av plantor i Sverige. Företaget bildades 1994 och var då ett renodlat frö- och plantproducerande företag. Det är fortfarande företagets huvudsakliga verksamhet, men det finns även ett brett utbud av tjänster inom skogsskötselområdet. Företaget har nio plantskolor, en fröenhet och ett nätverk med cirka 70 leveransterminaler. Svenska Skogsplantor omsätter ca 310 miljoner kronor och har 115 anställda.