Stormen kräver stora omställningar i plantproduktionen

Totalt 75-80 miljoner kubikmeter skog uppskattas ha fällts vid stormen i södra Sverige. Det motsvarar hela Sveriges normala årsavverkning. I takt med att virket upparbetas uppstår ett stort behov av skogsplantor för återbeskogningen. En grov bedömning är att det kan behövas upp till 200 miljoner nya plantor. Kostnaden för återbeskogning till följd av stormen kan hamna kring 1 miljard kronor.

Stormfällningen i Sydsverige leder till ett ökat behov av skogsplantor. Samtidigt tar det lång tid att ställa om plantproduktionen. -Alla de extra plantor som kommer att behövas de närmaste åren finns inte idag. Det tar normalt två till fyra år att producera lämpliga plantor för de aktuella områdena, säger Svenska Skogsplantors vd Urban Eriksson. Ett normalt år planteras drygt 300 miljoner skogsplantor i hela Sverige. Det är alltså en stor mängd extra plantor som behövs för att täcka det tilläggsbehov i södra Sverige som stormen orsakat. Återplanteringsarbetet kommer därför att behöva fördelas över flera år. Eftersom plantor behöver en viss odlingstid för att nå lämplig storlek och kvalitet är möjligheten att snabba upp processen begränsad. Biologiska restriktioner sätter också gränser för hur skogsplantor kan och får förflyttas mellan olika geografiska områden. - Vi genomför nu en rad åtgärder för att så snabbt som möjligt öka produktionen av barr- och lövplantor till de stormdrabbade områdena, säger Urban Eriksson. För att klara omställningen krävs en nära dialog med våra kunder. Ju tidigare vi får in plantbeställningar desto säkrare kan vi anpassa produktion och resurser. Paradoxalt nog riskerar plantproducenterna att inte få ut årets färdiga plantor till följd av stormen. Många områden som behöver återbeskogas går inte att nå på grund av all stormfälld skog. En annan orsak kan vara brist på resurser för markbehandling och plantering. - Färdiga plantor är färskvara. De måste slängas till förfång för skogsägaren och dyra kostnader för plantproducenten om de inte planteras under våren, förklarar Urban Eriksson. Svenska Skogsplantor arbetar även med uppdrag inom skogsföryngring och skogsskötsel. -Vi kommer att behöva knyta till oss extra resurser och kompetens för att klara planteringsarbetet. En viktig uppgift för oss nu är rådgivning i föryngringsfrågor till våra kunder i de drabbade områdena, fortsätter Urban Eriksson. För mer information kontakta: Urban Eriksson vd Svenska Skogsplantor, tel. 0582- 68 69 70, 070-645 04 10 Linda Andersson, informationschef Sveaskog, tel. 08-655 91 06, 0708-72 22 05