Svenska Skogsplantor bygger ny Conniflexanläggning

Svenska Skogsplantor (SSP) bygger en ny Conniflexanläggning, för behandling av skogsplantor mot snytbaggeangrepp, vid plantskolan i Stakheden, Ludvika.

Plantskola Foto Linnea Aronsson

SSP investerar cirka 8 MSEK i plantskolan i Stakheden utanför Ludvika. Bland annat uppförs en ny Conniflexlinjen för 4,5 MSEK och ombyggnation av lokaler samt ny tvättstation för odlingskassetter för 3,5 MSEK. Den nya Conniflexanläggningen beräknas driftsättas under hösten 2019 och blir därmed SSP:s fjärde linje med Conniflexkapacitet.

– Eftersom vi valt att upphöra med kemiska bekämpningsmedel mot snytbagge investerar vi nu snabbt för en ökad kapacitet gällande Conniflexbehandling. Investeringen i Stakheden gör att vi kan erbjuda Conniflexbehandlade plantor även för mellersta och norra Sverige samt för export till Finland och Norge, säger Katarina Theander, resultatområdesansvarig för norra Sverige och Finland vid SSP.

För mer information, kontakta:
Katarina Theander, resultatområdeschef, Svenska Skogsplantor, 070-325 06 63
Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

SVENSKA SKOGSPLANTOR är ett affärsområde inom Sveaskog. Svenska Skogsplantor är Sveriges största och ledande leverantör av skogsfröer, skogsplantor och skogsföryngringar. Kunderna utgör stora delar av skogsnäringen i Sverige, och även skogsägare i Finland och Norge. Svenska Skogsplantor omsätter cirka 325 MSEK. Läs mer på www.skogsplantor.se

Snabbfakta

Citat

Katarina Theander, resultatområdeschef för norra Sverige och Finland på Svenska Skogsplantor