Svenskodlad Douglasgran på export till Tyskland

Svenska Skogsplantor (SSP) har för första gången på uppdrag av det tyska statsskogsbruket odlat och levererat conniflexbehandlade täckrotsplantor av Douglasgran. Under mars planterades 44 000 Douglasgranar i Niedersachsen som odlats vid SSP:s plantskola i Trekanten, Kalmar. Det är första gången SSP levererat conniflexbehandlade täckrotsplantor till det tyska statsskogsbruket.

Foto: Thomas Böhl

Traditionellt sett planteras barrotsplantor i Tyskland och leveransen är den första kommersiella leveransen av täckrotsplantor från SSP till Tyska Niedersächsische Landesforsten.

- Det var när Niedersächsische Landesforsten hörde av sig till oss om snytbaggeskydd utan kemiska bekämpningsmedel som vi visade dem konceptet med växthusodlade täckrotsplantor med conniflexbehandling, säger Gustav Thoft, affärsutvecklingschef vid Svenska Skogsplantor.

Som ett första försök lades en beställning av Douglasgran där tyska frön såddes i Trekanten i februari 2018. Täckrotssystemet visade sig snabbt fördelaktigt då Douglasgranen är känslig för väderomställningar under sina första månader. Odlingen i växthus gav ungefär 70 procent fler plantor jämfört med traditionell frilandsodling.

Den första leveransen är nu planterad och Klaus Gille som är fröansvarig vid Niedersächsische Landesforsten ser flera fördelar. Det är bland annat plantkvalitéten, de väl utvecklade rotsystem och den nya conniflexbehandlingen som imponerat. Även täckrotsplanteringen har varit effektiv vid jämförelse.

- Vi är mycket nöjda med plantorna. Rotutvecklingen är god och rotklumpen matchar rötternas form perfekt. Med den här planttypen förväntar vi oss inga rotdeformationer alls, säger Klaus Gille.

Efter de första positiva erfarenheterna med Douglasgran fördubblas nu odlingsvolymen inför 2020 och försök kommer även att göras med lärk.

- Vi ser naturligtvis mycket fram emot vårt vidare samarbete och att följa upp vårens planteringar. Vi har goda förhoppningar att de snytbaggeskydd vi levererar i form av Conniflex och Multipro, klarar av att hantera angreppen också på sydligare breddgrader, avslutar Gustav Thoft, affärsutvecklingschef vid Svenska Skogsplantor.

Bilder bifogas. Vänligen ange fotografens namn, Thomas Böhl, som byline vid publicering

Om Conniflex och Multipro
Conniflex och Multipro är båda snytbaggeskydd, fria från kemiska bekämpningsmedel. Conniflexbehandlingen består av sand och ett vattenbaserat lim som lägger sig likt en skyddsväst runt plantans stam. Snytbaggen kan varken bita loss sandkornen eller gnaga mellan dem. Det är effektivt och miljövänligt på samma gång.

Multipro är en specialdesignad, miljövänlig papphylsa som skyddar plantan mot snytbagge under de första åren i fält. Hylsan faller därefter gradvis sönder, utan att plantans fortsatta tillväxt hindras. Hylsan träs på plantan redan i plantskolan och levereras ut till kund packad i kartong. Multipro används framför allt på barrotsplantor.

För mer information, vänligen kontakta:
Gustav Thoft, Head of Business Development, Svenska Skogsplantor, +46 (0)435 44 13 16, gustav.thoft@skogsplantor.se
Tom Jägestedt, kommunikationsansvarig Svenska Skogsplantor, +46 (0)10-544 97 30, tom.jagestedt@skogsplantor.se

SVENSKA SKOGSPLANTOR är ett affärsområde inom Sveaskog. Svenska Skogsplantor är Sveriges största och ledande leverantör av skogsfröer, skogsplantor och skogsföryngringar. Kunderna utgör stora delar av skogsnäringen i Sverige, och även skogsägare i Finland och Norge. Svenska Skogsplantor omsätter runt 325 mkr. Läs mer på www.skogsplantor.se

Snabbfakta