Svenskt snytbaggeskydd går på export

Framgången för Svenska Skogsplantors vapen mot snytbaggar, Conniflex, fortsätter. Under 2013 beräknas 26 miljoner plantor i Sverige skyddas av företaget med hjälp av metoden, en ökning med 20 procent jämfört med 2012. Samtidigt växer intresset från utlandet.

– I år räknar vi med att sälja 500 000 Conniflex-behandlade plantor utanför Sverige. Det är jätteroligt att det är ett sådant stort intresse utomlands för vår produkt, säger Hans Thyr, marknadschef på Svenska Skogsplantor.

Problemet med snytbaggar som tar kål på skogsplantor är omfattande och existerar inte bara i svenska skogar. I princip hela barrskogsbältet är drabbat.

– Vi har efterfrågat den här typen av miljövänlig produkt som skyddar våra skogar mot snytbaggen. Förra året köpte vi den första omgången av Conniflex-plantor och det har fungerat så bra att vi kommer att fördubbla vår order under 2013, säger Sandijs Lukins, vd på skogsbolaget Foran i Lettland.

Conniflex är en effektiv och miljövänlig metod som används för att skydda plantan och hindra snytbaggen från att skada barken. Skyddet kan liknas vid en skyddsväst av lim och sand.

– Marknaden för den här typen av behandlingar är stor. Där det finns barrskog finns det snytbaggar. Conniflex ligger idag i framkant i världen som ett miljövänligt skydd mot snytbaggar. Vi ser stor potential för ett fortsatt ökat intresse från utlandet, säger Hans Thyr.

Svenska Skogsplantor kommer under året att leverera Conniflex-behandlade plantor till bland annat Norge, Finland och Baltikum. Man har också haft kontakter med intresserade plantproducenter från Storbritannien, Frankrike och Slovakien.

Svenska Skogsplantor samarbetar med maskinleverantören BCC AB som säljer utrustningen. Svenska Skogsplantor ägs av Sveaskog.

Conniflex så funkar det:

För mer information:

Hans Thyr, marknadschef på Svenska Skogsplantor, tfn 0582-686976

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Svenska Skogsplantor är ett helägt dotterbolag till Sveaskog och en ledande producent av plantor i Sverige. Företaget bildades 1994 och var då ett renodlat frö- och plantproducerande företag. Det är fortfarande företagets huvudsakliga verksamhet, men det finns även ett brett utbud av tjänster inom skogsskötselområdet. Företaget har nio plantskolor, en fröenhet och ett nätverk med cirka 70 leveransterminaler. Svenska Skogsplantor omsätter ca 310 miljoner kronor och har 115 anställda.