Ny kamp om skol-SM guldet på Stockholm Stadion

Report this content

Fyra skolidrottsföreningar kommer på tisdag till Stockholm Stadion för att spela om titeln svensk skolmästare i fotboll för gymnasiet. Hagagymnasiets IF vann titeln på tjejsidan i fjol och nu är de tillbaka igen.

Förra året överraskade laget från Borlänge genom att i finalen på Stadion besegra favoriterna Procivitas från Malmö. I år är mästarna själva favoriter. För motståndet står Falkenbergs gymnasieskolas IF.

På killsidan gör Solna gymnasiums IF upp om guldet med John Bauer skol IF från Örebro. Solnagänget representerade nyligen Sverige i skol-VM i fotboll i Turkiet.

När årets turnering startade i september innehöll killturneringen 77 lag och tjejturneringen 58 lag. Efter fem respektive fyra omgångar är det nu dags för final. Vinnaren på killsidan får en inteckning i vandringspriset Kronprinsens/Prinsens pokal som delats ut sedan 1914. Tjejernas pris heter SCIF-pokalen och det instiftades 1990 av Svenska Skolidrottsförbundet tillsammans med Sveriges centralförening för idrottens främjande.

<B>Tider tisdagen den 12 april:
Skol-SM flickor, matchstart 12.00
Prisutdelare är AIK:s forward Annica Sjölund

Skol-SM pojkar, matchstart 14.30
Prisutdelare är Djurgårdens mittfältare Daniel Sjölund</B>

<I>Svenska Skolidrottsförbundet
Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 700 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 26 distrikt. Totalt har dessa föreningar drygt 300 000 medlemmar.
<I/>