Skolidrottsförbundet vill se ökat ungdomsinflytande i idrottens styrelser

Report this content

Svenska skolidrottsförbundet vill med en motion till Riksidrottsmötet att svensk idrott tar sitt ansvar för reellt ungdomsinflytande på alla nivåer. Skolidrottsförbundet med nästan uteslutande ungdomar i sina föreningar vill se ungdomsrepresentanter i Riksidrottsstyrelsen och att det inom idrottsrörelsens alla styrelser öppnas dörrar för ungdomsrepresentation.

Enligt Riksidrottsförbundets årliga undersökning i samarbete med Statistiska centralbyrån över Svenska folkets tävlings – och motionsvanor är fler än hälften av de idrottsaktiva mellan 7 och 29 år. Samtidigt visar dokumentet Kvinnor och män inom idrotten att majoriteten av styrelserepresentanter i specialidrottsförbunden är över 45 år och att endast 27 specialidrottsförbund har styrelseledamöter som är under 30 år. I fördelning räknat är hela 90 procent av styrelsemedlemmarna äldre än 30 år, vilket inte är i närheten av att spegla den mångfald av utövare som är aktiva inom Svensk idrottsrörelse.

Sett till hur många ungdomar som är aktiva i förhållande till deras inflytande i beslutande församlingar menar Svenska Skolidrottsförbundet att ungdomar är diskriminerade inom idrottsrörelsen.

- Det är inte självklart att ungdomar får inflytande i beslut som fattas bara för att man inrättar ett ungdomsråd eller ens när det sitter ungdomar i styrelser. Ett ungdomsråd kan vara en viktig och fungerande del i ungdomars inflytande, men det säkerställer inte ungdomarnas reella inflytande, menar Skolidrottsförbundets generalsekreterare Agneta Sjöqvist.

Svenska Skolidrottsförbundet är övertygade om att ungdomar är intresserade av och vill vara med och ta fram nya strategier, tänka i nya banor och fatta beslut som för idrottsrörelsen framåt i tiden. De fåtal ungdomar som idag finns representerade på beslutsarenor inom specialidrottsförbunden sitter ofta i projektgrupper eller på suppleantplatser i styrelserna. Förbundet vill att ungdomar ska få möjlighet till ett reellt inflytande inom idrottsrörelsen och föreslår därför ungdomsrepresentation i styrelsearbetet på samtliga nivåer inom Svensk idrott.

- För att få det här att fungera måste äldre ge plats åt yngre, samtidigt som fler unga engagerar sig i styrelsearbete. De som bestämmer måste se nyttan med att unga påverkar besluten. Stadgar, barnkonvention och moral är ingenting om vi vuxna inte tror att unga har något att bidra med. Det är hög tid för Svensk idrott att gå från ord till handling och ge ungdomar verkligt inflytande och leva upp till devisen ”världens bästa idrott”, säger Agneta Sjöqvist.