”Äntligen” - sista striden om vägpaketet avgjord

Report this content

- Äntligen, nu har vi sparkat bollen helt i mål, säger Johan Danielsson (S). Under torsdagsmorgonen stod det klart att Europaparlamentet säger ja till vägpaketet, som innehåller nya regler för ordning och reda på Europas vägar. En majoritet av ledamöterna röstade bort alla försök att stoppa den överenskommelse som förhandlats fram mellan medlemsländerna och parlamentet.

De nya reglerna innebär ett stopp för det skitföretagande som fått breda ut sig på svenska och europeiska vägar. Nu blir det stopp för affärsmodeller som bygger på dumpade löner och villkor, säger Johan Danielsson, gruppledare för den socialdemokratiska gruppen i transportutskottet.

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera fordonet och betala skatt i Sverige. Svårare än så är det inte, säger Johan Danielsson.

Under tre års tid har Europaparlamentet behandlat frågan. Vägpaketet innehåller tre lagförslag: utstationeringsregler i vägtransportsektorn, kör- och vilotider för chaufförer och regler för utländska företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra EU-länder - så kallade cabotagetransporter.

In i det sista har motståndarna, som framförallt utgjorts av länderna i Östeuropa, försökt urvattna och till och med stoppa hela överenskommelsen. Men med goda argument vann vi den kampen. Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna, konstaterar Johan Danielsson.

Inom kort kommer lagtexten föras in i EU:s officiella tidskrift. Därefter dröjer det 18 månader innan de nya reglerna träder i kraft.

Albin Nordin
Epost: albin.nordin@ep.europa.eu