Det barkar åt skogen i EU:s nya skogsstrategi

Idag presenterades EU-kommissionens skogsstrategi. Som en av EU:s enda riktiga skogsländer påverkar den Sverige en hel del. Utkastet till strategin läckte redan för några veckor sedan och tyvärr är det lika illa som befarat.

I strategin framgår det bland annat att allt mer skog ska skyddas och bevaras för att hjälpa till i klimatarbetet och för att EU ska nå målet om klimatneutralitet till år 2050. Miljöfördelarna med att använda trä istället för andra mer påfrestande material som plast, betong och cement adresseras knappt alls i strategin.

– Det är feltänkt att Sverige ska tvingas underutnyttja skogen som är en av våra främsta resurser för att kompensera för andra EU-länders utsläpp. Att bara låta träden stå är inget som gynnar klimatet. Det är tydligt att EU-kommissionen inte förstår vårt skogsbruk och de borde därmed hålla sig borta, alernativt göra ett rejält studiebesök. De är välkomna till Norra Sverige, säger europaparlamentariker Erik Bergkvist (S).

Strategin innehåller ingenting kring vikten av schyssta arbetsvillkor inom skogsindustrin vilket Johan Danielsson saknar.

– Det räcker inte att skogen ger arbetstillfällen, de behövs hållbara arbetsvillkor för alla anställda i skogsindustrin. Vi får regelbundna rapporter om hur arbetare utnyttjas inom skogsnäringen. Liksom EU:s jordbrukspolitik nyligen satt större fokus på schyssta arbetsförhållanden borde skogsstrategin innehålla förslag för att förhindra och få bort oseriösa företagare, säger europaparlamentariker Johan Danielsson (S).

En ny del i strategin är att jordbruksstödet ska kunna användas för att ge bidrag till de som bevarar sin skog. Alla medlemsländer uppmanas att införa ett system för detta.

– Uppmaningen från EU-kommissionen är tydlig – låt skogen stå. En stor del av EU:s jordbruk är redan helt beroende av EU-stöd, att göra en långsiktigt hållbar och konkurrenskraftig sektor som den svenska skogsindustrin beroende av bidrag är fel väg att gå. Det är viktigt att man kan leva på sin skog, säger europaparlamentariker Erik Bergkvist (S).

Även GS-facket som representerar anställda inom skogsindustri är oroade över den nya strategin och hur det kommer att påverka framtidsutsikterna i branschen.

– GS-facket värnar klimatet och jobben. Att inte nyttja skog och trä fullt ut i klimatomställningen är ett ogenomtänkt förslag. Genom att bruka skogen kan vi ersätta fossila material med ett material som är både förnybart och återvinningsbart. Vi vill att svenskt skogsbruk och träindustri fortsatt ska vara världsledande. Många nya jobb och innovationer inom den gröna näringen riskerar att försvinna, säger Per-Olof Sjöö förbundsordförande för GS-facket.

Skogsstrategin är inget lagstiftande dokument, men den ger en fingervisning över vilka lagförslag som är att vänta av EU-kommissionen framöver.

Lisa Erkander, pressekreterare
E-post: lisa.erkander@ep.europa.eu