Heléne Fritzon (S): Äntligen tydligt stopp för nya fossildrivna bilar

Europaparlamentet beslutade i dag om ett stopp för försäljning av nya fossildrivna bilar i EU efter 2035.

– Äntligen sätter EU nu stopp för försäljning nya fossildrivna bilar efter 2035 – det är ett historiskt viktigt beslut. Vi kan inte fortsätta släppa ut nya bensin- och dieselbilar på våra vägar i all oändlighet. Det är varken hållbart för klimatet eller för vår hälsa, säger Heléne Fritzon, delegationsledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentet.

Efter 2035 ska det inte vara tillåtet att sälja nya fossildrivna bilar, det beslutade Europaparlamentets ledamöter idag, tisdag 14 februari, när de röstade för den historiska överenskommelsen som gjorts med ministerrådet.

Socialdemokraterna i Europaparlamentet är positiva till ett stopp av nya bensin- och dieselbilar.

– Med tydliga gröna spelregler kan bilindustrin också lägga i ytterligare en växel mot en mer hållbar framtid. Det kommer att gynna våra möjligheter att skapa nya gröna jobb i Sverige och Europa, säger Heléne Fritzon (S), ledamot i miljöutskottet i Europaparlamentet.

Det var väldigt osäkert inför omröstningen om överenskommelsen skulle godkännas eller inte.

– Det är djupt oansvarigt av den konservativa gruppen och högerkrafterna att inte stå bakom denna överenskommelse. Det är dags att vi tar ansvar för klimatet och väljer rätt väg för bilen, en väg som är klimatneutral, bullerfri och hälsosam, säger Heléne Fritzon (S).

– Biltillverkarna har redan börjat ställa om. Svenska bilföretag som Volvo är redo att sluta sälja fossildrivna bilar redan 2030. Redan inom fem år beräknas elbilar vara billigare att tillverka än bilar med förbränningsmotor. Sverige ligger i framkant och med tydliga och hållbara regler från politiken ligger vägen öppen för svensk industri, säger Heléne Fritzon (S).

Beslutet att stoppa försäljningen av nya fossildrivna bilar är bra för miljön, människors hälsa och för europeisk industri.

– Tusentals människor dör i förtid i Sverige varje år till följd av luftföroreningar, där förbränningsmotorn bär en stor del av skulden, säger Heléne Fritzon (S).

Alexander Högberg
Epost: alexander.hogberg@ep.europa.eu