Jytte Guteland får klimatpris av Al Gores organisation - Climate Reality Project

Jytte Guteland har utsetts till vinnare i kategorin “International Public Personality” av organisationen Climate Reality Project Europe. Guteland får priset för sitt arbete som huvudförhandlare för den europeiska klimatlagen med motiveringen att hon har framgångsrikt arbetat för politiska beslut i linje med vetenskapen.

- Jag är hedrad över detta pris och inte minst över motiveringen eftersom jag och mitt team har haft ambitionen om att vi ska få en europeisk klimatlag i linje med vad som behövs enligt vetenskapen. Det ger kraft inför de slutliga förhandlingarna om lagen som kommer att äga rum den närmaste tiden, säger Jytte Guteland.

Climate Reality Project är grundad och leds av nobelpristagaren och USAs före detta vice president Al Gore. Det är den europeiska delen av organisationen, som genom sin avdelning i Spanien arrangerar Climate Leaders Award. Prisceremonin kommer att vara digital och äga rum onsdagen den 24 mars i Madrid, där Al Gore kommer att medverka.

- Det är naturligtvis särskilt kul att få priset av en organisation som grundats av Al Gore som genom sin film ”En obekväm sanning” 2006 starkt ökade mitt och många andras engagemang för klimatfrågorna, säger Jytte Guteland.

Organisationen har över 31 000 volontärer och arbetar för att världen ska hedra förpliktelserna i Parisavtalet. “Climate Leader Awards” till de människor och organisationer som gjort mest för att kämpa mot klimatförändringarna. Bland de övriga pristagarna i år finns bland annat företaget Loreal och skådespelaren Javier Bardem.

Albin Nordin
Epost: albin.nordin@ep.europa.eu