Linus Glanzelius (S) ny Europaparlamentariker – ersätter Erik Bergkvist (S)

Report this content

Linus Glanzelius, 33, träder in som Europaparlamentariker efter Erik Bergkvists bortgång. Glanzelius väntas officiellt godkännas som ledamot vid nästa veckas plenarsession i Strasbourg.

Efter att Erik Bergkvist tidigare i veckan avlidit efter en tids sjukdom träder Linus Glanzelius in som ny Europaparlamentariker för Socialdemokraterna. Linus Glanzelius stod som åttonde namn på Socialdemokraternas valsedel inför valet till Europaparlamentet 2019.

Linus Glanzelius väntas ta över Erik Bergkvists samtliga tidigare uppdrag och tillträder därmed bland annat som ordinarie ledamot i transportutskottet och regionala utvecklingsutskottet, samt som ersättare i industri- och energiutskottet.

- De frågor som vår bortgångne kollega Erik Bergkvist haft ansvar för är avgörande för Europas framtid. Det är viktigt att vi fortsätter att ha starka socialdemokratiska röster i Europaparlamentet som kan hålla samman Europa i en osäker tid. Jag välkomnar att en klok och skicklig politiker som Linus Glanzelius kommer att kunna ansluta till oss med kort varsel, även om det sker under tragiska omständigheter, säger Heléne Fritzon, delegationsledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentet.

Linus Glanzelius är ursprungligen från Göteborg och arbetar idag på LO:s centrala kansli i Stockholm. Tidigare har han varit politiskt sakkunnig för statsminister Magdalena Andersson och för utrikesminister Ann Linde. Linus Glanzelius har även ett politiskt förflutet som bland annat ordförande för SSU Göteborg, ledamot i SSU:s förbundsstyrelse och kommunpolitiker i Göteborg.

- Jag hoppas att mina erfarenheter ska komma till nytta för att hantera det allvarliga läget vi befinner oss i just nu. I tider av kris och osäkerhet krävs ökad sammanhållning i Europa. Jag kommer göra mitt yttersta för att stå upp för svenska folkets intressen i EU, skydda hushållens ekonomi och värna om vår gemensamma säkerhet, säger Linus Glanzelius, tillträdande Europaparlamentariker för Socialdemokraterna.

Olov-Anders Sikku
o-a.sikku@ep.europa.eu