Sista stora utmaningen för vägpaketet avklarad

Report this content

En stor majoritet av Europaparlamentets transportutskott röstade slutligen ja till vägpaketet under måndagskvällens omröstning. Överenskommelsen som idag godkändes är resultatet av förhandlingar mellan medlemsländerna och parlamentet som avslutades den 12 december 2019. Johan Danielsson, gruppledare för socialdemokraterna i transportutskottet kommenterar:

- Sista stora utmaningen för vägpaketet är avklarad och därmed är vi mycket nära att äntligen få ordning och reda på våra vägar och sätta stopp för den vilda västern-situation som präglat lastbilsbranschen.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag: utstationeringsregler i vägtransportsektorn, kör- och vilotider och regler för utländska företag att köra tillfälliga inrikestransporter i andra EU-länder - så kallade cabotagetransporter.

- In i det sista har motståndarna, som framförallt utgjorts av de forna östländerna, försökt vattna ur och till och med stoppa hela överenskommelsen. Som tur var vann vi den kampen. Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera de nya reglerna, konstaterar Johan Danielsson (S).

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera bilen och betala skatt i Sverige. Det är inte konstigare än så, säger Johan Danielsson (S).

Överenskommelsen om vägpaketet ska slutgiltigt röstas igenom av hela Europaparlamentet. Det sker under sessionen som äger rum den 8-10 juli 2020.

Röstresultet för de olika lagförslagen:

• Utstationeringsregler i vägtransportsektorn: 30 för, 19 emot
  • Kör och vill och tider: 33 för, 15 emot, 1 avstod