Socialdemokraternas krav har gett resultat – därför röstade vi idag ja

Europa befinner sig i det osäkraste läget sedan andra världskriget. Att stå upp för Europas och svenska folkets säkerhet är därför överordnat allt. Vårt viktigaste krav på Ursula von der Leyen var därför att hon skulle hålla de ryssvänliga och högerextrema partierna borta från inflytande för att säkra stödet till Ukraina. Det har hon nu lovat att göra.

Vi svenska socialdemokrater har utöver det ställt ett antal tydliga krav på Ursula von der Leyen. Nu har von der Leyen  i linje med våra krav lovat att hålla i  klimatambitionerna, stärka den gröna industrin och presentera ett klimatmål på 90% för 2040. Dessutom levererar hon tydliga ambitioner för att ta sig an den organiserade brottsligheten, jämställdheten och stärka dialogen med fackliga organisationer.

– Vi socialdemokrater är den största motkraften till att ge ryssvänliga, auktoritära och splittrande krafter inflytande. Tack vare våra påtryckningar har von der Leyen nu stängt den dörren. Det är en förutsättning för att säkra stödet till Ukraina och i förlängningen stå upp för svenska folkets säkerhet, säger Heléne Fritzon, delegationsledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentet.

- Von der Leyen har in i det sista inte kunnat ta vårt stöd för givet. Ett stöd från Socialdemokraterna kommer endast om man lovar att leva upp till de krav vi ställer. Idag har vi fått bekräftelse på att hon kommer göra just det. Men arbetet stannar inte här, tvärtom, det är nu arbetet med att följa upp våra krav startar, fortsätter Heléne Fritzon.

Presskontakt:

Therese Kristiansson