Årets vinnare av Solskyddspriset är utsedda

På Svenska Solskyddsförbundets kongress i Västerås förra veckan korades årets vinnare av Solskyddspriset. Solskyddspriset avgörs gällande solskyddsinstallationer i två klasser: Kommersiell fastighet respektive Privat fastighet.

Tävlingsjuryn hade ett digert arbete med att välja ut vinnarna bland alla fina tävlingsbidrag som skickats in. Bland 26 inskickade bidrag för Kommersiell fastighet och 10 bidrag för Privat fastighet kom juryn till slut fram till följande vinnare:

Vinnande bidrag för "Solskyddspriset 2017 Kommersiell fastighet":

Grand Hotel, Lund - inskickat av Rullux Markis & Persienn, Lund

Juryns motivering: "Att vårda äldre arkitektur är alltid en utmaning. Har är ett ovanligt bra exempel hur man använt modern teknik för att uppnå maximal funktion och samtidigt lyckats utforma det helt i samma formspråk som byggnadens tidsanda. Elegant!"

Objekt: Grand Hotel i Lund
Arkitekt: Mats Molén, Fojab Arkitekter
Byggare: Thage i Skåne AB
Solskyddsprodukt: Vikarmsmarkis TX8300
Anrika Grand Hotel i Lund ville modernisera sina verandor i matsalen och festsalen. Beslutet togs att riva befintliga och bygga helt nya. Krav ställdes från Lunds stadsbyggnadskontor att få medverka i processen då byggnaden har kulturhistoriskt värde. Resultatet blev två helt nybyggda verandor, en på vardera sida om entrén. Fasad- och fönsterpartier är helt klädda i koppar för att passa in i byggnaden och stadsbilden. Som solskydd har Rullux monterat totalt åtta vikarmsmarkiser modell TX8300 med väv Sandatex 986/151. Konstruktionen är lackerad i antracit-grå kulör och frontprofilen har klätts in i koppar för att markiserna ska smälta väl in i fasaden.

Vinnande bidrag för "Solskyddspriset 2017 Privat fastighet":

Leija, takterrass i Stockholm City- inskickat av Persiennkompaniet, Stockholm

Juryns motivering: "I dagens mer och mer tätbebyggda samhälle behövs ständigt nya smarta lösningar. Här har man skapat en avskild oas mitt i staden med solen som granne och staden som tavla. En lösning som vi tror alla skulle vilja ha."

Uterum och gardiner till takterrass i Stockholm City
Beskrivning:"Persiennkompaniet har fått äran att leverera detta läckra uterum till en takterrass mitt i centrala Stockholm. Projektet var utmanande eftersom att takterrassen ligger in mot en innegård och det var en bra bit in som hela uterummet skulle transporteras från gatan (med skylift). Vi har verkligen levererat en helhetslösning då vi till att börja med byggde trall över hela terrassen med specialtillverkade järnrör för att förankra trallen med hjälp av terrassens räcke (vi fick ej förankra i fastighetens tak). När uterummet sedan skulle monteras var det mitt i vintern och montaget inleddes med att skotta bort en enorm mängd snö. Sedan byggdes uterummet upp med glasväggar och sköna värmare, och slutligen ett gäng härliga gardiner. Både vi och kunden tycker att resultatet blev fantastiskt, och nu kan de njuta av sin sköna takterrass i stort sett året om!"

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 100 medlemsföretag (2017) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.