Diplomutbildning lyfter affärerna

Utbildning lönar sig, brukar det heta. Påståendet gäller i allra högsta grad utbildningen till diplomerad solskyddstekniker.

– Från första dagen märkte vi vilken stark positiv inverkan utbildningen hade på vårt företag. Det råder inga tvivel om att de kunskaper vi fick med oss från kursen bidragit till att generera oerhört mycket affärer, säger Anders Berkander, solskyddstekniker på Thoréns Markis & Persienn i Lerum. Nu kan vi på ett helt annat sätt hjälpa våra kunder att spara såväl energi som pengar.

Anders Berkander är långt i från ensam i sin övertygelse. Det finns många solskyddsföretag runt om i landet som kan vittna om liknande lyft sedan någon eller några i personalen blivit diplomerade solskyddstekniker.

Utbildningen har tillkommit på initiativ från Svenska Solskyddsförbundet och ges i nära samarbete med Mälardalens högskola i Västerås. Under två intensiva dagar gnuggas kursdeltagarna i allt från byggnadsteknik och infästningsteknik till analys av fastigheters energibalans och beräkningar av olika anläggningars livscykelkostnader. Utöver tiden i skolbänken krävs runt två veckors egenstudier på heltid för att klara den avslutande skriftliga tentamen. Innan diplomet kan hämtas ut måste kursdeltagarna även lämna in och få ett projektarbete godkänt. Målet är, enligt kursplanen, att de ska få ”en god förståelse för hur solskydd kan bidra till bättre inneklimat, energihushållning, bättre ekonomi och en positiv miljöpåverkan”.

Kursen ges en eller två gånger på per år och har i sin nuvarande utformning funnits sedan 2011. Allt som allt motsvarar utbildningen ungefär fyra högskolepoäng.

Kursdeltagarna är ofta en väldigt heterogen grupp vad gäller ålder, branscherfarenhet, utbildningsbakgrund och studievana. En del deltagare har inte suttit i skolbänken på många år. Ändå är studieresultaten väldigt bra, menar Robert Öman, universitetslektor i byggnadsteknik och huvudansvarig för kursen. Han har snart tjugo års erfarenhet av uppdragsutbildningar och förklarar det goda utfallet med att deltagarna aktivt har sökt sig till kursen och att de är starkt motiverade när de bänkar sig till föreläsningarna.

– Ett annat viktigt skäl till att kursdeltagarna lyckas så bra är att vi huvudsakligen jobbar med tillämpad teknik. . Visst är kursmaterialet och övningarna teoretiska, men det är teori som är anpassad för en väldigt bred målgrupp. De krävs inga förkunskaper i matematik eller fysik, istället ser vi till att problem och frågeställningar avhandlas på ett praktiskt plan som alla kursdeltagare kan förstå och relatera till. De övningar och beräkningar vi gör blir därför väldigt praktiska och tillämpade, förklarar Robert Öman, som tillsammans med ett par kollegor på högskolan håller i de olika föreläsningarna.

Kunskaperna kommer omedelbart till nytta i vardagen, intygar Anders Berkander som avslutade kursen tidigare i år.

– När det kommer till solskydd är det uppenbart att arkitektföretag inte vet så mycket om hur det fungerar och vilka funktioner som finns. Detsamma gäller bland byggföretagen. Genom att gå kursen har jag inte bara fått de praktiska verktygen för att övertyga mina kunder om solskyddets betydelse för såväl energihushållningen som komforten i en fastighet. Jag har även fått en solid teoretisk grund att stå på och ett språk som både arkitekter och byggare förstår, berättar Anders Berkander.

– Trots att vi är ett förhållandevis litet företag möts vi och vår kunskap numer med tydlig respekt också av sådana giganter som Skanska, NCC och Peab.

Likande erfarenheter har Peter Uttke, solskyddsteknikeroch delägare i företaget Ljus & Comfort i skånska Åhus, gjort. Innan han gick kursen, vilket han gjorde år 2011, kunde han uppleva att det var svårt att förklara för kunderna hur solskydd kan bidra till energieffektiva, resurssnåla och miljövänliga fastigheter. Och då var det givetvis också svårt att övertyga dem om att göra den sortens investering.

– För mig innebar kursen att jag fick en väldigt bra förståelse för vad vi egentligen håller på med. Det gav en mycket bättre helhetsbild av hur olika system – värme, komfortkyla, ventilation, belysning och solskydd – hänger ihop, samverkar och påverkar varandra. Och då fick jag plötsligt helt andra förutsättningar att berätta för kunderna vad våra lösningar kan åstadkomma.

Som exempel tar Peter Uttkte att ett energieffektivt och arkitektoniskt modernt hus periodvis kan visa sig olidligt att bo eller arbeta i om stora glasade partier medger en okontrollerad solvärmeinläckning. Det betyder bland annat sämre komfort och missnöjda hyresgäster. Sådana misstag kan enkelt undvikas om en solskyddsexpert kopplas in i projektet. Och ju tidigare det görs, desto mindre kostsamt blir det, betonar han.

Med verklighetsbaserade exempel i kombination med olika slags beräkningar förmår Peter Uttke och hans kollegor numera övertyga kunderna om att solskydd kan täppa byggnadernas läckage av energi och pengar – och det till ett pris som är bråkdel av de totala byggkostnaderna.

– Om man tittar på hur vi jobbar med de här frågorna idag och jämför med hur det såg ut för, säg, fem år sedan, så går det knappt att känna igen vårt företag, säger han.

Även Anders Berkander framhåller hur kursen har gett en bättre helhetssyn och djupare insikter i hur man kan jobba med att förbättra en fastighets energihushållning, dess inneklimat och dess driftsekonomi.

– Tidigare jobbade vi ganska amatörmässigt med de här frågeställningarna. Vi anade att solskydd har stora förtjänster, men kunde inte hitta några riktiga belägg för det. Nu kan vi ta fram hårda fakta som stödjer våra argument. Det är professionellt och vetenskapligt på ett helt annat sätt än tidigare, menar Anders Berkander. Vi kan inte bara räkna ut hur mycket det finns att spara på ett genomtänkt solskydd, utan också visa att ju mer du investerar i solskydd, desto mer kan du spara.

Både Anders Berkander och Peter Uttke är förvånande över att kunskapen om solavskärmning är så dåligt spridd i byggbranschen som helhet. Åtminstone ett av de stora byggbolagen i Sverige har inte ens med solskydd som en egen kategori för företag som vill anmäla sig som underleverantörer. Det sorteras in under trädgårdsanläggare eller något sådant, säger Anders Berkander.

Några sådana brister kommer varken att finnas på Thoréns Markis & Persienn i Lerum eller på Ljus & Comfort i Åhus i framtiden. De planerar att skicka fler medarbetare till Mälardalens högskola och utbildningen till diplomerad solskyddstekniker. Till fromma för de bägge företagen och inte minst deras kunder.

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom olskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 90 medlemsföretag (2012) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.