En helg som lovar sol och ljus

Helgen den 20-21 april 2013 blir det väldigt mycket sol. I alla fall kommer det att talas om sol, solskydd och solavskärmning som aldrig förr – för under dessa dagar äger Solskyddsdagen rum i Sverige för första gången. Det är ett utmärkt tillfälle lära mer om vad modernt solskydd kan betyda för komforten och värmeekonomin i din bostad, säger Rickard Harrysson, ordförande i Svenska Solskyddsförbundet.

Den 20-21 april 2013 är det premiär för Solskyddsdagen. Då håller ett stort antal butiker för och leverantörer av solskyddsprodukter extraöppet och bjuder in allmänheten att komma och titta på det senaste i branschen och ställa frågor om allt som har med solavskärmning att göra.

– Det har hänt otroligt mycket i vår bransch de senaste åren, menar Rickard Harrysson, ordförande i Svenska Solskyddsförbundet, som står bakom arrangemanget. Vi har länge känt att det finns ett stort behov att sprida kunskap och information om hur smidig, mångsidig och kostnadseffektiv en modern solskyddsinstallation kan vara. Därför arrangerar vi den här dagen tillsammans med våra medlemsföretag så att kunderna kan lära sig mer om solskydd och vad det kan göra för komforten och värmeekonomin i deras hem.

Utbudet har vuxit snabbt och en del produkter är väldigt avancerade med till exempel helt automatiserade styrsystem. Allt detta ställer givetvis höga krav på säljare och montörer, berättar Rickard Harrysson. Idag behövs det en helt annan kunskap än för bara något decennium sedan. Utan den är det svårt att leverera den kvalitet och det utförande som kunden har rätt att kräva, menar han.

– Men våra medlemmar är kolossalt duktiga och kan ge handfasta råd om allt från vanliga rullgardiner till automatiserade och integrerade anläggningar för hela fastigheter. Så passa på denna helg att söka upp några verkliga proffs och hör vad som kan göras att ditt hem ska bli skönare, komfortablare och energisnålare, säger Rickard Harrysson.

Solskyddsdagen är ett återkommande evenemang som arrangeras av Svenska Solskyddsförbundet i samarbete med dess medlemsföretag som finns över hela landet. För en lista över deltagande företag, öppettider och annan information besök evenemangets hemsida: www.solskyddsdagen.se

För information om Svenska Solskyddsförbundet se www.solskyddsforbundet.se.

Det går även bra att kontakta Svenska Solskyddsförbundets förbundssekreterare Magnus Gunnarsson, tel: 0515-10554, e-post: magnus.gunnarsson@solskyddsforbundet.se

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom olskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 90 medlemsföretag (2013) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.

Snabbfakta

Det har hänt otroligt mycket i vår bransch de senaste åren.
Rickard Harrysson, ordförande i Svenska Solskyddsförbundet