Enklare beräkning av solskydd

Nu lanseras SSF ESBO - energiberäkningsprogram för solskydd.

Nu har du möjlighet att börja använda dig av SSF ESBO – beräkningsprogrammet för solskydd som är kopplat till IDA ICE. Programmet visar tydligt på solskyddets avgörande energisparande funktioner. Ett ovärderligt verktyg för alla som bygger energismart.

IDA ICE är det marknadsledande verktyget för klimat- och energisimulering. Genom SSF ESBO kan nu även solskyddet simuleras och dess energisparande funktioner beräknas.

SSF ESBO är utvecklat för att fungera genom hela processen – från projektering till färdig byggnad. Alla tänkbara viktiga parametrar kan matas in – glasdata, solskydd, rumsdata, klimat och miljöförhållanden samt självklart önskemål från kund. Resultat är såväl energi och temperaturer som detaljer kring fönstrets värmebalans.

Du väljer mellan två versioner – en enklare version som är gratis eller fullversionen. Fullversionen har fler funktioner och ger dig möjligheter till jämförande beräkningar. Båda versionerna är mycket användarvänliga. På www.solskyddsforbundet.se/ssfesbo kan du ladda hem SSF ESBO Light (gratisversionen) eller registrera dig för betalversionen.

SSF ESBO är utvecklat genom ett samarbete mellan Svenska Solskyddsförbundet och programvarutillverkaren Equa Simulation AB.

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 92 medlemsföretag (2015) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.