Europeiskt industriinitiativ för bättre energihushållning och klimatsmart omställning

Den europeiska solskyddsindustrin lanserar nu ett program för att understödja och uppmuntra investeringar i ökad energieffektivitet inom EU. Initiativet är ett praktiskt stöd i strävandena att uppfylla målsättningarna i EU-direktivet för byggnaders energiprestanda, EPBD, säger Svenska Solskyddsförbundets Anders Hall som arbetar med energi- och miljöfrågor för förbundet samt representerar Sverige i ES-SO.

Programmet, som presenteras i form av ett positioneringsdokument, förespråkar bland annat omedelbara informations- och utbildningsinsatser för att öka medvetenheten om fördelarna med solavskärmning. Därutöver handlar det om en uttalad strävan att stödja utvecklingen och ökat antagande av internationella standarder beträffande kvalitet och prestanda i solavskärmningsmaterial. På liknande sätt ska användningen av simulering och designverktyg främjas, liksom framtagandet av mätmetoder som rättvist utvärderar olika solskyddssystem.

Bakom initiativet står den europeiska solskyddsorganisationen ES-SO och arbetet sker i nära samarbete med motsvarande industriorganisationer i Nordamerika och Asien.

– Som aktiv och engagerad medlem i den europeiska paraplyorganisationen har Svenska Solskyddsförbundet ställt sig bakom innehållet i detta positioneringsuttalande, säger Anders Hall.

Solskydd är en underutnyttjad och underskattad teknik för att förbättra energihushållningen i våra fastigheter – både under varm och kall väderlek. För att få ut största möjliga nytta av en solskyddsanläggning bör emellertid solskyddsexperter engageras redan från projektets allra första början. Det gäller oavsett om det gäller nybyggnation eller renovering av fastigheter.

– Det här är en internationell kraftsamling för att öka medvetenheten om vikten av och effektiviteten med energismarta solskydd – i såväl fastighetsbranschen som bland allmänhet och inte minst beslutsfattare och lagstiftare. Utvecklingen mot energieffektivisering via solavskärmning måste både stimuleras, uppmuntras men också styras målmedvetet av politiker och Boverket om vi skall ha en rimlig chans att nå målen till 2020. Våren 2012 låg EU´s effektiviseringstakt mot ett slutmål på drygt 8%! Om resterande 12% skall klaras av måste tydliga aktiviteter riktas mot det befintliga fastighetsbeståndet i Sverige. Nya fastigheter klarar sig bra av sig självt via rådande marknadskonkurrens och möjlighet att utnyttja energimässigt bra teknik. Men det är betydligt svårare med de fastigheter som redan finns idag, avslutar Anders Hall.

För ytterligare information eller upplysningar, vänligen kontakta:

Magnus Gunnarsson, Förbundssekreterare Svenska Solskyddsförbundet:

Tel: 0515- 105 54, e-post: info@solskyddsforbundet.se

Eller

Anders Hall, Affärsutvecklingschef Projekt Somfy Nordic AB

Energi o miljöfrågor inom Svenska Solskyddförbundet

Chairman of the Marketing Committee inom ES-SO

Tel 031-293 150, anders.hall@somfy.com

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom den svenska solskyddsbranschen. Förbundet, som har närmare 90 medlemsföretag, arbetar med övergripande branschfrågor, bedriver kursverksamhet, stöttar forskning och är dessutom aktivt i kommittéer och arbetsgrupper inom olika branschanknutna organisationer i Sverige och internationellt. www.solskyddsforbundet.se

ES-SO, European Solar-Shading Organization, är en paraplyorganisation för den europeiska solskyddsindustrin som sysselsätter mer än 400 000 personer i 27 länder.  Målet för organisationen är i första hand att informera om möjligheterna till omfattande energibesparingar som effektiv solavskärmning medför. Organisationen strävar också efter att vara en kontaktyta mellan dess medlemmar och berörda europeiska myndigheter och makthavare. www.es-so.com

Snabbfakta

Citat