Fortsatt stort intresse för att bli Diplomerad Installatör

Under februari genomförde Svenska Solskyddsförbundet tre välbesökta utbildningspass för sin populära utbildning i installationsteknik och rekommendationer för utvändigt solskydd.

Utbildningen ”Diplomerad Installatör – utvändigt solskydd” lanserades våren 2014 och har vuxit ut till en av Svenska Solskyddsförbundets mest uppskattade utbildningar. Under de två första veckorna i februari arrangerades utbildningen i Malmö, Göteborg och Stockholm där ett femtiotal medlemmar passade på att vässa sina kunskaper inför stundande vårsäsong. Totalt har nu 260 personer från Solskyddsförbundets medlemsföretag genomgått Diplomerad Installatör sedan starten 2014.

”Diplomerad Installatör – utvändigt solskydd” är utvecklad i samarbete med Constructech Sweden AB och erbjuds till medlemmar i Svenska Solskyddsförbundet. Kursen vänder sig till montörer och säljande personal.

Kursinnehåll:

-Ansvar vid installation av solskydd – totalentreprenad, utförandeentreprenad
-Vindklasser samt dimensionering av fästdon
-Beräknad last per fästdon, val av rätt konsol
-Genomgång av solskyddsförbundets beräkningsprogram för lastdimensionering
-Olika fasadtyper, möjlighet till infästning
-Moderna fästdon för trä, betong och lättbetong
-Kunskapstest

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 97 medlemsföretag (2017) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.