Solen till nytta och vinning

Praktisk guidebok i solskydd äntligen i svensk översättning

Kostnaderna är små, energivinsterna omedelbara och förbättringarna i komforten uppenbara – ändå är det sällan som solavskärmningssystem effektivt integreras med andra komfortsystem som värme, ventilation och luftkonditionering när byggnader projekteras eller renoveras. Nu finns en pedagogisk guidebok, ”Hur man integrerar solavskärmning i energimässigt hållbara byggnader”, som kan hjälpa till att råda bot på denna brist.

Boken, som ursprungligen kom till genom ett samarbetsprojekt mellan de europeiska branschförbunden ES-SO och REHVA, har översatts till svenska och ges ut av Svenska Solskyddsförbundet. Den ger en grundläggande introduktion i solinstrålningens fysik, en inblick i de olika egenskaperna hos fönsterglas och hur dessa faktorer påverkar energibalansen i fastigheter med eller utan solavskärmningssystem.

Bokens huvudsakliga fokus ligger på solskyddets betydelse för fastighetens energikonsumtion med avseende på såväl kylning och uppvärmning som belysning. Men här finns även praktisk vägledning för den som ska välja och installera system för solavskärmning. Dessutom ägnas underhåll och service av installationer särskild uppmärksamhet, eftersom detta är en ofta förbisedd del av fastighetsskötseln.

– Vi såg tidigt att guideboken var mycket uppskattad och efterfrågad bland REHVA:s många medlemmar i Europa, förklarar Svenska Solskyddsförbundets ordförande Mattias Klasson. Därför beslutade vi att ordna en svensk översättning. Alldeles uppenbart finns det ett väldigt sug efter den här sortens kunskap utanför solskyddsbranschen och vi är väldigt glada över att vi nu kan tillfredsställa det behovet, säger Mattias Klasson.

Att det även finns pengar att spara med solavskärmning – och det i flera led – är obestridligt. Det menar Anders Hall, ordförande i Svenska Solskyddsförbundets energigrupp och medförfattare till såväl den engelska som den svenska upplagan av solskyddsguiden.

– Omkring 40 procent av energikonsumtionen i Europa går till uppvärmning, belysning, ventilation, luftkonditionering osv, i byggnader av olika slag. Ska vi ha en realistisk chans att nå de mål som satts upp om att minska energiförbrukningen från dagens cirka 250 kWh/kvm till 100 eller, ännu hellre 50 kWh/kvm, så måste solskydd inlemmas mycket tidigare i byggprojekten – det gäller vid såväl nybyggnation som vid renoveringar, reparationer och tillbyggnader. Vi tror att guideboken kan vara ett praktiskt verktyg för arkitekter, byggherrar, projektledare och andra som vill vara med och bidra till ett energisnålt och långsiktigt hållbart fastighetsbestånd, framhåller Ander Hall.

Ett genomtänkt och välintegrerat solavskärmningssystem ser till att hålla den värsta sommarvärmen ute, vilket minskar behovet av komfortkyla. Samtidigt kan det också bidra till uppvärmningen under den kallare delen av året genom att se till att den värme som vintersolen ger utnyttjas på bästa sätt.

Det ger inte bara lägre driftkostnader.

– Solskyddets bidrag till temperaturregleringen i fastigheten gör att man kan dra ner dimensionerna på andra anläggningar, inte minst luftkonditioneringen. Därigenom har investeringen i solskydd i många fall betalt sig själv innan anläggningen ens är tagen i drift, konstaterar Anders Hall. Och då har vi inte ens börjat räkna på vad de mer indirekta effekterna i form av förbättrad inomhusmiljö och ökad trivsel betyder för produktiviteten hos den personal som är verksam i fastigheten, avslutar Anders Hall.

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom den svenska solskyddsbranschen. Förbundet, som har närmare 90 medlemsföretag, arbetar med övergripande branschfrågor, bedriver kursverksamhet, stöttar forskning och är dessutom aktivt i kommittéer och arbetsgrupper inom olika branschanknutna organisationer i Sverige och internationellt.

REHVA, Federation of European Heating, Ventilation and Air-conditioning Associations, är en europeisk organisation för företag verksamma inom värme, ventilation och luftkonditionering, som representerar mer än 100 000 yrkesverksamma experter i 28 länder. Organisationen arbetar för att förbättra komforten och energihushållningen i offentliga och privata byggnader. REHVA stödjer även forskning och utveckling som bidrar till energieffektivisering och införandet av förnyelsebara energikällor.

ES-SO, European Solar-Shading Organization, är en paraplyorganisation för den europeiska solskyddsindustrin som sysselsätter mer än 400 000 personer. Målet för organisationen är i första hand att informera om de omfattande energibesparingar som effektiv solavskärmning möjliggör samt att bidra till en ökad kompetens i de egna leden. Organisationen strävar också efter att vara en kontaktyta mellan dess medlemmar och berörda europeiska myndigheter och makthavare.

För ytterligare information eller upplysningar, vänligen kontakta:
Magnus Gunnarsson, förbundssekreterare Svenska Solskyddsförbundet:
Tel: 0515 – 105 54, eller e-post: info@solskyddsforbundet.se

Eller:
Mattias Klasson, ordförande Svenska Solskyddsförbundet och VD, Vestamatic Scandinavia AB
Tel: 0734 – 10 04 66, eller mattias.klasson@vestamatic.com

Eller: