Svenska Solskyddsförbundet ny medlem i Sweden Green Building Council

Medlemskap i Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande.

Svenska Solskyddsförbundet har under maj antagits som medlem i Sweden Green Building Council (SGBC). Sweden Green Building Council är Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande. SGBC:s medlemmar är företag och organisationer som arbetar med samhällsbyggande. Tillsammans vill SGBC utveckla och påverka bebyggelsen så att den blir mer hållbar. SGBC vill skapa bättre byggnader och platser som ger människor sunda miljöer att leva, arbeta och leka i. Inom Sweden Green Building Council finns ett stort nätverk av experter för erfarenhetsutbyte och inspiration. SGBC erbjuder verktyg och utbildning i miljöcertifiering av byggnader, stadsdelar och anläggningsprojekt. På så sätt stödjer SGBC företag och organisationer att nå sina hållbarhetsmål. Sweden Green Building Council arbetar aktivt för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.

Genom vårt medlemskap i Sweden Green Building Council har vi möjligheten att hålla oss uppdaterade om de certifieringssystem som SGBC arbetar med: Miljöbyggnad, GreenBuilding, BREEAM-SE och LEED. Vi blir också en del av SGBC:s stora nätverk bestående av över 290 företag och organisationer med möjlighet att samverka och påverka. Solskyddsförbundet är sedan tidigare med i remissgruppen "Termiskt klimat & dagsljus" för den pågående revideringen av Miljöbyggnad 3.0.

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 95 medlemsföretag (2016) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.

Snabbfakta