• Svenska Spahotell/

Pressinbjudan Svenska Spahotells branschdagar på Loka Brunn 9-11 maj För första gången: Den svenska spabranschen i siffror

Report this content

Föreningen Svenska Spahotell växer stadigt. Medlemmarna blir fler och allmänhetens intresse att komma till spaanläggningar ökar. För sjunde året i rad arrangerar föreningen Spadagar för att samla branschen och berätta om nyheter, trender, dela erfarenheter och inspirera.

Årets tema är ”Den svenska spatraditionen i framtiden” och två intressanta rapporter redovisas. Den ena är den första riktiga kartläggningen av spabranschen, mätt i siffror, antal besökare och annat. Kartläggningen görs av Thomas Jakobsson på SHR. Den andra är en marknadsundersökning som berättar vad besökare vill ha ut av sitt spabesök. Undersökningen görs för andra året i rad av Lenita Svensson och Hanna Svahn. Föreläsare under spadagarna är: Blossom Tainton-Lindquist (om trender i spabranschen) Kerstin Florian (legendarisk spapionjär numera med Kalifornien som bas), Jens Spendrup (VD i familjeföretaget Spendrups och ägare av Loka Brunn), Rickard Björklund (f d VD på Matteus fondkommisson, driver nu Järinge Gård och ägnar sig åt ekologisk uppfödning av lamm, hjort och kalv), Pär Johansson, (grundare av Glada Hudikteatern med utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare, om ledarskap) Annica Ljungberg (ägare av kommunikationsbyrån XLNT, om marknadsföring av spabranschen i sociala medier), Anna-Cari Gund (rektor på Privatskolan för Hudvård & Spa och VD för GARM Nordic AB), Ewa Goos och Carina Wallberg, (håller en workshop om personal och bemanning), Lotta Hellman (spajournalist från tidningen Leva), Johan Spendrup (bryggmästare på Spendrups, talar om "det perfekta ölet på spa") och Erik Petersen (Visit Sweden, om hur man marknadsför sitt spa utomlands). Välkommen på pressinformation Tid: Måndagen den 10 maj klockan 11-12 Plats: Loka Brunn (En av Sveriges äldsta kurorter med eget kurortsmuseum. Ligger i Bergslagen strax norr om Karlskoga i Örebro län) Program: De två undersökningarna redovisas och ordförande Lars Sandberg kommenterar dem. Det finns möjligheter för intresserad press att delta i delar av eller hela branschmötet. Anmälan: Senast 30 april till: caroline.knutsson-hall@frikommunikation.se, eller 0735 - 17 35 00 Fullständigt program på: http://www.svenskaspahotell.se/sv/spadagarna_2010/program.aspx