Spadagarna 2013 i Sälen – spabranchens största event!

Report this content

För nionde året i rad samlas svenska spabranschen på Spadagarna. Årets upplaga äger rum på Experium i Lindvallen, Sälen och arrangeras av föreningen Svenska Spahotell som består av Sveriges 38 främsta spaanläggningar med kända varumärken som t ex Yasuragi, Loka Brunn, Selma Spa, Varbergs Kurort och Ystad Saltsjöbad. På Spadagarna samlas föreningens medlemsanläggningar för att utbyta erfarenheter och kunskap, inspireras av intressanta föreläsare och ta del av leverantörsledets nyheter.

Årets tema är träning och aktiviteter och programmet sträcker sig från söndag 14 april till tisdag 16 april. Träning är alltid ett aktuellt ämne, men föreningen upplever att intresset för träning i Sverige är större än någonsin. I en fantastisk miljö på Experium i Sälen kommer en spännande mix av föreläsare och leverantörer med stor kunskap inom ämnet att inspirera medlemsanläggningarna till att utveckla sina träningsaktiviteter ytterligare.

Svenska skidlandslaget med alpina skidåkarna Hans Olsson och Maria Pietilä Holmner och sjukgymnasten Towe Kjällberg har som uppdrag att berätta om hur man får kroppen att må bra och hålla ihop vid träning på elitnivå.

Jonas Colting, triathleten håller i en inspirationsföreläsning som handlar om rörelse, mat, miljö och livsstil enligt den mall som skapats under flera miljoner år och som vi i högre utsträckning måste respektera för att må så bra som vi kan göra, prestera som vi önskar och se så bra ut som vi hoppas!

Världens starkaste man och let’s dance-vinnaren Magnus Samuelsson berättar om sin fantastiska resa genom karriären. Magnus vet det mesta om sambandet mellan kost, hälsa träning och välbefinnande. Föreläsningen kretsar kring de hörnstenar som Magnus lever efter och vi kommer få höra berättelsen från resans början! Magnus kommer dessutom hålla i en styrketräningsaktivitet som visar hur man bygger styrka och skulpterar sina muskler på bästa sätt.

Hjärnforskaren och författaren Katarina Gospic, känd bl a som frekvent gäst i TV4 Nyhetsmorgon, upplyser oss om hur hjärnan fungerar och berättar om under vilka förutsättningar som hjärnan mår bäst och hur vi genom att anpassa oss till detta kan främja hälsa, välmående och prestation.

Som traditionen bjuder, kommer även vinnaren av Årets KURage utses. Pristagaren utses av Svenska Spahotells styrelse och erhåller förutom äran, ett presentkort värt 10 000 kr att utnyttja på valfri anläggning inom föreningens 38 medlemmar. Priset delas ut till en person som under 2012 utmärkt sig genom en handling eller prestation och som nu är i behov av rekreation. Det kan vara en offentlig eller icke offentlig person, huvudsaken är att personen genom sitt agerande skiljt sig ur mängden i positiv bemärkelse.

Årets partnerleverantörer är Garm Nordic, LEA Concept, Landström Care & Beauty och Processing AB, som alla är stora leverantörer och samarbetspartners till Svenska Spahotells medlemsanläggningar. Under eventet kommer ett 40-tal leverantörer visa upp sina nyheter för medlemspersonalen. Vi ser fram emot att se och uppleva nya träningsredskap, hudvårdsprodukter, maskiner samt ta del av trender inom inredning och dekoration.

: Sara Hellgren, tel. 0704-548360 , sara.hellgren@comwell.se

Mer information och program: www.spadagarna.se, samt www.facebook.com/spadagarna.

Svenska Spahotell är en förening för svenska högkvalitativa anläggningar med spaverksamhet. Föreningen arbetar för gemensamma kvalitetskrav och standard i branschen samt för att sprida kunskap om, och främja utvecklingen av, förstklassiga svenska spaupplevelser. Medlemskap innebär en garanti för gästerna att anläggningen har ett högklassigt utbud av behandlingar och aktiviteter samt att dessa utförs av välutbildad
personal. 38 företag är medlemmar i föreningen.