Välkommen Lennart Skoog, ny trafikchef på Tågkompaniet

Report this content

Den 1 september tillträder Lennart Skoog sin tjänst som trafikchef på Tågkompaniet. Man kan lugnt säga att han har erfarenhet av kollektivtrafikbranschen efter att ha jobbat med stadsbussarna i Gävle i många år, i olika roller. Idag är Lennart Skoog affärschef, men han har också varit fordonsansvarig, trafikchef, affärsutvecklingschef och trafikplanerare för stadsbussarna

Tågkompaniet verkar vara ett schyst och framåt företag, med en sund inställning till hur man kan utveckla och driva trafik med hög punktlighet och kundnöjdhet. Jag ser fram emot att vidmakthålla det som redan är bra och på ett positivt sätt bidra till att Tågkompaniet blir ännu bättre.

Lennart Skoog ser en stor likhet mellan att jobba med stadsbussar och regionaltåg.

Vi ska vilja få människor att resa med oss en gång till, oavsett om det är med buss eller tåg. Ju mer nöjda kunderna är med resan desto mer ökar resandet. Om vi inte har den inställningen har kollektivtrafiken inte något berättigande, tycker jag. Sen kan man arbeta på många olika fronter för att få dem ännu mer nöjda.

Skillnaden är att en resa med stadsbussarna tar åtta minuter i snitt, medan genomsnittstiden för Tågkompaniets resenärer är betydligt längre. Det innebär att allt ska fungera under en längre tid, och resenären ska också känna förtroende en längre tid ombord på tåget, säger Lennart Skoog.

Tågkompaniets vd Mats Gustafsson är nöjd med att Lennart Skoog valt att börja jobba hos dem:

– Lennart tillför en dimension till verksamheten som är mycket värdefull. Han har både lång och bred erfarenhet från branschen, ett uttalat intresse för människor och ett starkt kundfokus. Han är en av oss helt enkelt.

Mats Gustafsson, vd Tågkompaniet
E-opst: mats.gustafsson@tagkompaniet.se

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Kongsvinger i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.

Taggar: