Kolla! hyllar mod och misslyckande – tävlingen är nu öppen

En specialkategori i år vid sidan om de 24 kategorierna i grafisk design, illustration och animation är ”Mod och misslyckanden – ett utrymme för ratade pitchar, refuserade idéer och bortvalda skisser.

Kolla! är en jurybedömd årlig tävling för grafisk design, illustration och rörlig bild. Tävlingen arrangeras av Svenska Tecknare för tolfte året i rad och vill lyfta fram det främsta inom bild och form i Sverige idag, med fokus på kreatören.

Förutom de vanliga huvudkategorierna illustration, grafisk design och rörlig bild, kommer det att läggas till ytterligare en huvudkategori, specifikt för detta år: Mod och misslyckanden. Till denna kategori kan man skicka in logotypen som egentligen var bättre än den kunden valde, den fantastiska bilderboken inget förlag ville ha, pitchen som man la ner oändligt många timmar på men sen inte fick, nyhetsbrevet med enbart gif-animationer som ingen förstod storheten med.

– Många av de bästa arbeten som någonsin gjorts kan ligga gömda i pitcher man inte fick eller en idé som inte förverkligades, säger Jenny Lindahl Persson, projektledare för Kolla!. Vi tror också att det är genom chansningar, misslyckanden och försök som låg före sin tid som utvecklingen drivs framåt. Och det har alltid varit ett mål för Kolla! att söka efter det som just visar på utveckling och framåtrörelse inom såväl hantverk som idéarbete.

Årets jurygrupper består av namnkunniga beställare och kreatörer inom branschen.

Grafisk form

Hanna Moe, Senior Brand Designer Snøhetta Architecture and Brand Design; Cecilia Lindgren, art director, grafisk formgivare och illustratör; Lisa Careborg, Creative Director och partner på Happy F&B; Lars Fuhre, art director, grafisk formgivare och lektor på Beckmans; Michaela Green, Senior Designer på Amore Brand Identity Studios.

Illustration

Martin Bergström, konstnär, illustratör, designer och scenograf; Julia Thorell, illustratör och serietecknare; Isabelle Dahlborg Lidström, Creative Director på designbyrån NINE; Eva Eriksson, illustratör och författare; Ulrika Dalin, driver Colony Art Buying.

Rörlig bild

Carl-Johan Listherby, Creative Director på Naive; Ted Persson, Creative Director på Great Works; Andrea Eckerbom, regissör på Tangrystan och Hobby film; Karin Peterson, Creative Director på Chimney; Maria ”Decida” Wahlberg, regissör, Art Director, Creative Director, 2FACED1-grundare, koreograf och stylist m.m.

All info om Kolla! finns på kolla.se.

KONTAKT
Jenny Lindahl Persson, projektledare Kolla! och verksamhetschef Svenska Tecknare
e-post: jlp@svenskatecknare.se

OM SVENSKA TECKNARE
Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar men strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. www.svenskatecknare.se.

Taggar:

– Många av de bästa arbeten som någonsin gjorts kan ligga gömda i pitcher man inte fick eller en idé som inte förverkligades. Vi tror också att det är genom chansningar, misslyckanden och försök som låg före sin tid som utvecklingen drivs framåt. Och det har alltid varit ett mål för Kolla! att söka efter det som just visar på utveckling och framåtrörelse inom såväl hantverk som idéarbete.