Martin Frostner skapar ny visuell identitet för Svenska Tecknare

Svenska Tecknare anlitar Martin Frostner Studio för att skapa ny visuell identitet åt organisationen.

– Det känns jätteroligt att få arbeta med Martin Frostner. Han har presenterat en stark och spännande skiss som vi tror kommer tydliggöra vår profil och stärka vårt uttryck, säger Lennart Eng, ordförande i Svenska Tecknare.

Svenska Tecknare strävar efter att utveckla sin profil, skapa ett tydligt och starkt medlemserbjudande och att bli en tydlig och stark röst i samhällsfrågor. Den större tydligheten och skärpningen av identiteten syftar till att synliggöra våra yrkesutövare, i synnerhet grafiska designers. Den visuella identiteten ska hjälpa oss att kommunicera detta. Martin Frostner har valts ut efter en pitchprocess under hösten.

– Vi satte upp ett antal påståenden och värden vi vill vara förknippade med – delvis motstridiga. I briefen beskrevs både ökad tyngd och samtidigt en ökad lust och lekfullhet, föryngring av uttrycket kombinerat med referens till traditionen, säger Lennart Eng:

Vi söker ett både öppet, inbjudande och vänskapligt uttryck, samtidigt som vi vill signalera att vi är en vass aktör för våra medlemmars intressen. Att fingertoppskänsligt kunna kombinera dessa intressen i en grafisk form ställer exceptionella krav på formgivningen, varför vi vänt oss till några av de starkaste grafiska formgivarna i landet. De har tacklat uppgiften på mycket olika sätt, vilket vi hade hoppats. Hela processen har gett oss mycket värdefull kunskap. Stort tack till alla som bidragit.

Mer om Martin Frostner Studio på www.martinfrostner.se

För mer information:

Lennart Eng - Ordförande

lennart@svenskatecknare.se

Jenny Lindahl Persson - Verksamhetsledare

jlp@svenskatecknare.se

Mathias Leveborn – Kommunikatör

mathias@svenskatecknare.se

Svenska Tecknare är en medlemsstyrd förening som organiserar illustratörer, grafiska designers, animatörer och serietecknare.