Nu höjer vi kompetensen kring bilderboken!

Det har aldrig skapats så många spännande bilderböcker i Norden som just nu. En hel generation
bilderboksskapare står i full blom och en ny är på väg på bred front med buller och bång!

Välkomna till ett heldagsseminarium 13 mars på Konstfack i Stockholm.
Konstfack och Nordiska Akvarellmuseet bjuder in till föreläsningar och diskussioner kring
bilderbok och bilderboksberättande.

I höstas lanserades boken En fanfar för bilderboken på Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn, med texter av en handfull nordiska bilderboksaktörer som på olika teoretiska och personliga sätt försöker bidra till att kvalificera samtalet kring bilderboken som konstart, medium och skönlitteratur.

I ett brett samarbete tar vi nu nästa steg för att fördjupa bilderbokskompetensen hos läsare, kritiker, förlagsredaktörer och bilderboksmakare. Flertalet av bokens författare och en rad föreläsare från Konstfack presenterar tillsammans med inbjudna gäster nya tankar och perspektiv på bilderboksmediet och dess utveckling.

Varför är bilderboken värd en seminariedag?
Ulla Rhedin, bilderboksforskare och medförfattare till En fanfar för bilderboken svarar:

- För att bilderboken är värd att firas, aktas och medvetandegöras! För att många nordiska bilderböcker hör till de intressantaste i världen! För att det är viktigt att skärpa alla sinnen och verktyg när man arbetar med bilderböcker!

Kom och fira bilderboken med oss! Seminariedagen avslutas med vernissage för en bilderboksutställning med verk av framtida debutanter.

Medverkande: Anna-Clara Tidholm, John Swedenmark, Gro Dahle, Gunna Grähs, Karin Cyrén, Siri Ahmed-Backström, Karin Ahlin, Emma Rendel, Joanna Rubin Dranger, Ann Forslind, Linda Holmer, Lennart Eng, Maria Laukka, Ulla Rhedin, Lena Eriksson och utställande bilderboksstudenter från Konstfack, Stockholm och HDK - Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet.

Dagen är ett samarrangemang mellan Konstfack och Nordiska Akvarellmuseet med stöd av Alfabeta Bokförlag, Svenska Tecknare, HDK, Nationalmuseum, Svenska barnboksinstitutet och Kultur i Väst.

Bifogade bilder får fritt användas i samband med artikel. Illustratör poster: Mikael Sundblad, Nathalie Ruejas & Freja Wilhelmsson

För mer information:
Karin Ahlin, Projektledare
E-post: karin.ahlin@konstfack.se

Om Svenska Tecknare
Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar men strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet.

Taggar:

Varför är bilderboken värd en seminariedag? För att bilderboken är värd att firas, aktas och medvetandegöras! För att många nordiska bilderböcker hör till de intressantaste i världen! För att det är viktigt att skärpa alla sinnen och verktyg när man arbetar med bilderböcker!