Båstad Challenger förlänger sommarens tennisfest

Årets tennisfest i Båstad med tre internationella tävlingsveckor i rad inleds redan den 4 juli med premiärupplagan av Båstad Challenger.

ATP Challenger Tour-turneringen arrangeras av Svenska Tennisförbundet och spelas på Tennisstadions nedre grusbanor med 42 500 euro i prispengar. Båstad förstärker därmed sin position som en av de ledande tennismetropolerna i Europa.
– Båstad har ett gott rykte ute i tennisvärlden och vi kan stolt presentera ett av de starkaste startfälten på challengertouren. Många av spelarna som kommer hit väljer att spela både challengern och ATP-tävlingen som spelas veckan efter, säger turneringsdirektör Henrik Odervall.

20-årige Elias Ymer är enda svensk som är direktkvalificerad. Sverigeettans landsmän kan se fram emot fyra wildcards alternativt kvala in till huvudtävlingen. Hemmahoppen får där en tuff utmaning i ett startfält med fyra topp 100-rankade spelare, åtta bland de 120 främsta. Evgeny Donskoy (rankad 77 i världen), Stephane Robert (79), Damir Dzumhur (89), Horacio Zeballos (98) liksom förre Swedish Open-vinnaren och argentinske Davis Cup-spelaren Carlos Berlocq tillhör favoriterna.
– Det är viktigt för svensk herrtennis att vi nu tillsammans med våra partners kan erbjuda ett komplett tävlingsprogram för våra många lovande spelare och stötta dem i deras resa på vägen upp mot ATP-touren, säger Thomas Wallén, ordförande i Svenska Tennisförbundet.

Kvalet spelas 2–3 juli, huvudtävlingen inleds måndagen 4 juli och avslutas med en finaldag lördagen 9 juli. Fritt inträde gäller samtliga speldagar. Matcherna direktsänds på webben och går bland annat att se på Tennis.se.

Bilaga: Official Player Acceptance List (pdf)
Ansök om pressackreditering på Tennis.se:
Tennis.se/BastadChallenger/Pressackreditering

Henrik Odervall, turneringsdirektör, 0706 09 02 72
henrik.odervall@tennis.se

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 109 000 medlemmar organiserade i sju regioner och cirka 425 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA-titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11 500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se