Fed Cup: Sverige möter Schweiz i Helsingborg Arena

Det svenska Fed Cup-laget återvänder till Helsingborg. Den 7–8 februari tar Sverige emot Schweiz i öppningsmatchen i World Group 2.

Sverige har tidigare spelat ett antal Davis Cup- och Fed Cup-matcher i Helsingborg. I februari återvänder damlandslaget till staden, men den här gången blir det spel i Helsingborg Arena – en av Sveriges modernaste multisportsarenor. Arenan rymmer 4 500 åskådare och underlaget är hardcourt.

Vi är glada att åter igen stå som värd för en Fed Cup-match och för första gången i Helsingborg Arena. Det starka tennisintresset i Helsingborg kommer förhoppningsvis innebära att matchen blir välbesökt och att de svenska spelarna får ett starkt stöd, säger Johan Lundell, evenemangsansvarig Helsingborgs Stad.

– Jag minns matcherna i Helsingborg mot Kina och Ukraina som båda var spännande till sista bollen. Då har jag suttit på läktaren och tittat men får nu äran att sitta på bänken nära mina spelare och coacha. Det kommer att kännas speciellt på hemmaplan i den nya fina arenan, säger förbundskapten Lars Anders Wahlgren.

Med tre spelare på topp 100 har Schweiz en stark och intressant trupp. 17-åriga stjärnskottet Belinda Bencic nådde kvartsfinal i US Open och är given i det schweiziska laget. Hon kan få sällskap av Martina Hingis, som inte har spelat en Fed Cup-match sedan 1998. Den tidigare världsettan har gjort comeback i dubbel och var finalist i den senaste Grand Slam-tävlingen i New York.

– Mina tjejer spelade väldigt bra sist i Lidköping mot Thailand och vann alla matcher övertygande så jag hoppas att ännu en match på hemmaplan kan inspirera till en bra helg med vinst i februari, avslutar Lars-Anders Wahlgren.

Schweiz leder inbördes möten med 3–2 och vann det senaste mötet på hemmaplan 2011.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars-Anders Wahlgren, Fed Cup-kapten, 070-880 13 37

Johan Lundell, evenemangsansvarig Helsingborg Stad, 076-889 91 58

Henrik Odervall, SvTF tävlingsansvarig, 070-60 90 272

Svenska Tennisförbundet roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 106 000 medlemmar organiserade i sju regioner och cirka 440 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA-titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11000 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1300 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Taggar:

Citat

Vi är glada att åter igen stå som värd för en Fed Cup-match och för första gången i Helsingborg Arena. Det starka tennisintresset i Helsingborg kommer förhoppningsvis innebära att matchen blir välbesökt och att de svenska spelarna får ett starkt stöd.
Johan Lundell, evenemangsansvarig Helsingborgs Stad.
Jag minns matcherna i Helsingborg mot Kina och Ukraina som båda var spännande till sista bollen. Då har jag suttit på läktaren och tittat men får nu äran att sitta på bänken nära mina spelare och coacha. Det kommer att kännas speciellt på hemmaplan i den nya fina arenan.
Förbundskapten Lars Anders Wahlgren
Mina tjejer spelade väldigt bra sist i Lidköping mot Thailand och vann alla matcher övertygande så jag hoppas att ännu en match på hemmaplan kan inspirera till en bra helg med vinst i februari.
Förbundskapten Lars-Anders Wahlgren.