Jönköping arrangerar Sveriges måstematch i Davis Cup

Sveriges ödesmatch i Davis Cup kommer att spelas i Jönköping. Racketcentrum blir spelplats för division 1-mötet med Lettland den 24–26 oktober

Mycket står på spel i landskampen mellan Sverige och Lettland i Davis Cup. Segraren stannar kvar i Europa-/Afrikazonens grupp 1, medan förloraren får flytta ner till division 2 nästa år. Nu står det klart att spelplatsen blir Jönköping. Matchen spelas på hardcourt i Racketcentrum, där en tillfällig arena kommer att byggas med plats för 1 000 åskådare.
      – Jätteroligt med hemmaplan och Jönköping. Laget har spelat och tränat mycket på Racketcentrum och vi har alltid blivit mycket väl mottagna. Vi hoppas att smålänningarna sluter upp och stöttar oss i oktober, säger den svenske förbundskaptenen Fredrik ”Fidde” Rosengren.

Sedan några år tillbaka är Jönköping arrangör för en av de internationella futureturneringarna som ingår i Rising Star Tour. I oktober står staden för första gången som värd för en Davis Cup-match. Bakom arrangemanget står Svenska Tennisförbundet och Racketcentrum i samarbete med Jönköpings kommun, Jönköpings TK samt syskonklubbarna Tabergsdalens TK och Bankeryds TK.
      – Vi har, under flera år, haft mycket välarrangerade futuretävlingar i Racketcentrum. Vi ser fram emot att får spela Davis Cup för första gången i Jönköping, säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet.
      – Det är en stor ära för Jönköpings kommun och Racketcentrum att få vara värd för det svenska tennislandslaget och en hemmamatch i Davis Cup. Vi är glada att anläggningen och de tävlingar som vi har genomfört de senaste åren har uppskattats av Svenska Tennisförbundet och av spelarna. Vi hoppas att DC-matchen medför ett ökat intresse för tennisen i Jönköping på både kort och lång sikt, säger Martin Claesson, vd på Racketcentrum.

Biljetter släpps den 25 september på tennis.se och kostar 100 kronor per dag. Preliminära starttider är fredag 15.00, lördag 15.00 och söndag 13.00.

Fredrik ”Fidde” Rosengren, förbundskapten, 070-531 38 67

Martin Claesson, Racketcentrum, 073-532 26 90

Henrik Odervall, Svenska Tennisförbundet, 070-60 90 272

Citat

– Jätteroligt med hemmaplan och Jönköping. Laget har spelat och tränat mycket på Racketcentrum och vi har alltid blivit mycket väl mottagna. Vi hoppas att smålänningarna sluter upp och stöttar oss i oktober.
Svenske förbundskaptenen Fredrik ”Fidde” Rosengren.
– Vi har, under flera år, haft mycket välarrangerade futuretävlingar i Racketcentrum. Vi ser fram emot att får spela Davis Cup för första gången i Jönköping.
Henrik Odervall, tävlingsansvarig på Svenska Tennisförbundet.
– Det är en stor ära för Jönköpings kommun och Racketcentrum att få vara värd för det svenska tennislandslaget och en hemmamatch i Davis Cup. Vi är glada att anläggningen och de tävlingar som vi har genomfört de senaste åren har uppskattats av Svenska Tennisförbundet och av spelarna. Vi hoppas att DC-matchen medför ett ökat intresse för tennisen i Jönköping på både kort och lång sikt.
Martin Claesson, vd på Racketcentrum.