Larsson vidare i US Open efter utklassning

Johanna Larsson såg chansen – och tog den. Sverigeettan är för första gången i karriären klar för andra omgången i US Open efter förkrossande 6–0, 6–0 mot 183-rankade Virginie Razzano, Frankrike.

I sina fyra tidigare framträdanden i Grand Slam-turneringen i New York har det blivit respass direkt för Johanna Larsson. På måndagen såg den 96-rankade svenskan till att bryta trenden. Efter förkrossande 6–0, 6–0 mot Virginie Razzano lyckades Larsson säkra sin plats i andra omgången.

I nästa match är 21-seedade amerikanskan Sloane Stephens en trolig motståndare. Amerikanskan är favorit mot tyskan Annika Beck i sin öppningsmatch. Det skulle bli spelarnas första möte med varandra.

– Att möta Sloane Stephens i hennes hemland är så klart jättetufft. Det är en ung och duktig spelare, men absolut inte oslagbar. Det är dags för Johanna nu, hon går in med god form i ryggen och har gjort jättebra förberedelser i New York, sa den svenske förbundskaptenen Lars-Anders Wahlgren till tennis.se tidigare under måndagen.

Källa: www.tennis.se

Svenska Tennisförbundet roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 106 000 medlemmar organiserade i sju regioner och cirka 440 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA-titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11000 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1300 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Citat

Att möta Sloane Stephens i hennes hemland är så klart jättetufft. Det är en ung och duktig spelare, men absolut inte oslagbar. Det är dags för Johanna nu, hon går in med god form i ryggen och har gjort jättebra förberedelser i New York.
Den svenske förbundskaptenen Lars-Anders Wahlgren till tennis.se tidigare under måndagen.