Sofia Arvidsson får egen tävling: ”En stor ära”

Sofia Arvidsson har nyligen satt punkt för en 15 år lång och framgångsrik proffskarriär.
Svenska Tennisförbundets present: halländskan får en tävling uppkallad efter sig.
– Det är en stor ära. Det gör mig glad, säger Arvidsson.

Regionstävling F12 byter från och med i år namn till Sofias cup. Lagtävlingen är Sveriges eget ”mini-Fed Cup” för flickor 12 år och har spelats sedan år 2000. Tävlingen avgörs i två steg: regionsspel mellan de sju regionerna samt en avslutande Sverigefinal där de två främsta lagen från gruppspelet gör upp om segern.

Liksom i Fed Cup är lagkänsla och sammanhållning viktiga nycklar till framgång. Något som Sofia Arvidsson har stor erfarenhet av: 32-åringen är med sina 50 spelade landskamper Sveriges mesta Fed Cup-spelare genom tiderna. 2012 tilldelades hon den fina utmärkelsen Fed Cup Heart Award av internationella tennisförbundet (ITF).

Om några år är det troligtvis någon eller några av Sofias Cup-deltagarna som får chansen i Sveriges damlandslag.
– Lagspel för mig är att spela för varandra och ha roligt ihop. Man får den där extra energin när man vet att man inte spelar för sig själv utan för dina lagkamrater och din klubb eller hela ditt land, säger Sofia Arvidsson.

Regionsspelet i Sofias Cup avgörs 16–18 september i Smedslätten. Finalen spelas 5–6 november samtidigt som den internationella damtävlingen i Näsbypark, med Sofia Arvidsson som prisutdelare.

Henrik Odervall, tävlingsansvarig Svenska Tennisförbundet, 0706 09 02 72
henrik.odervall@tennis.se

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 109 000 medlemmar organiserade i sju regioner och cirka 420 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA-titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11 000 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1100 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se