Sommarens tennisfest förlängs – Båstad får challengertävling

Sommarens tennisfest i Båstad förlängs med ytterligare en vecka nästa år.
Den 4–10 juli arrangeras en challengerturnering på grus.
– Det är mycket positivt för svensk herrtennis att vi nu har möjlighet att erbjuda ett komplett tävlingsprogram för våra många lovande spelare. Vi vill stötta dem i deras steg från futures till challengers på vägen upp mot ATP-touren, säger Thomas Wallén, ordförande i Svenska Tennisförbundet.

ATP Challenger Tour gör två stopp på svensk mark under 2016. För ett par veckor sedan meddelades att Jönköping blir värd för en inomhusturnering och nu står det klart att Båstad blir spelplats för årets andra challenger.

Med två ATP Challenger Tour-tävlingar, som är kategorin under ATP:s 250-serie, blir det svenska tävlingsprogrammet för seniorer komplett med spel på ITF-, Challenger, ATP- och WTA-nivå.

Tävlingen i Båstad arrangeras av Svenska Tennisförbundet och kommer ha 42 500 euro i prispengar.
– Detta har gjorts möjligt av en grupp privata investerare med stort hjärta för svensk tennis. Vi är mycket tacksamma för deras stöd, säger Thomas Wallén.
– Båstad är den naturliga spelplatsen för att utöka vårt internationella program på denna nivå. Tävlingen spelas samtidigt som den andra spelveckan i Wimbledon vilket innebär möjlighet till ett startfält av hög kvalité, säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig vid Svenska Tennisförbundet.

Matcherna spelas på de nedre grusbanorna i Båstad. Finalen avgörs på lördagen innan kvalet till ATP-turneringen Swedish Open drar igång, som i sin tur följs av WTA-spel under den tredje tävlingsveckan.

2016 års första challengertävling på svensk mark spelas den 7–13 mars i Racketcentrum, Jönköping, där Svenska Tennisförbundet är medarrangör.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Wallén, ordförande i Svenska Tennisförbundet, 0734 33 68 00, thomas.wallen@tennis.se
Henrik Odervall, tävlingsansvarig Svenska Tennisförbundet, 0706 09 02 72, henrik.odervall@tennis.se

Svenska Tennisförbundet roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 106 000 medlemmar organiserade i sju regioner och cirka 440 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA-titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11000 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1300 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Taggar:

Citat

Thomas Wallén, ordförande i Svenska Tennisförbundet.
säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig vid Svenska Tennisförbundet.
säger Thomas Wallén.