Svenska succén – Elias Ymer klar för Australian Open

Elias Ymer gör stor succé i Melbourne – 18-åringen har kvalat in till sitt livs första Grand Slam.
Nästa vecka blir han första svenska herrspelare sedan 2011 att spela i en av de fyra stora tävlingarna. ”En stor framgång”, säger svensken.

Inte sedan Robin Söderling förlorade i tredje omgången av Wimbledon för snart fyra år sedan har en manlig svensk spelat singel i Grand Slam-sammanhang. Tills nu. På lördagen såg Elias Ymer till att bryta trenden när han kvalade in till Australian Open. Kvalfinalen mot 169-rankade Hyeon Chung stod länge och vägde, men inför en skara blågula supportrar lyckades 18-åringen till slut knyta segern mot sin jämngamla motståndare.

7–5, 6–3 betyder att Skarasonen spelar i huvudtävlingen nästa vecka.
– Jag är jätteglad, det var en bra match i dag. Nu spelar jag på tisdag så det är skönt att ha några dagar ledigt. Det är en stor framgång för personerna i mitt team, jag hoppas att de känner sig glada över det här, hälsar Ymer via tränaren Gianluca Marchiori.

Möter 95-rankad japan
Tränaren Marchiori berömde sin adept efter segern.
– Det är mycket känslor just nu. Allt hårt jobb som Elias lagt ner börjar löna sig. Han var väldigt stark mentalt och höll sig lugn på de viktiga bollarna. Det var en tuff match med långa dueller, men Elias var stark genom hela matchen, säger Gianluca Marchiori.

Ymers väg genom kvalet gick via Benoit Paire, Jan Mertl och till sist Hyeon Chung. Sverigeettan ställs nu mot japanen Go Soeda i första omgången, rankad 95 i världen. Vid vinst väntar segraren mellan Fernando Verdasco och James Ward.

Förbundskaptenen: "Otroligt stort för svensk tennis"
Ymer fortsätter att ta nya kliv in på den högsta proffstouren. För en vecka sedan tog han karriärens andra seger på ATP-nivå mot Igor Sijsling i Chennai.
– Det här är otroligt stort för svensk tennis att vi äntligen har en spelare i huvudtävlingen. Det är fantastiskt och framför allt gläds man med Elias. Det är ett stort steg att lyckas med det här och det är otroligt starkt att kvala in, säger förbundskapten Fredrik "Fidde" Rosengren och fortsätter:
– Det här tillsammans med vinsten i Chennai visar att han kan spela på den här nivån. Jag tror att det kan bli ett otroligt bra 2015 då han verkligen tar klivet upp från future och challenger till ATP.

För att hitta senaste svensk som kvalade in till en Grand Slam backar vi bandet till 2009 och Australian Open. Då vann Björn Rehnquist tre kvalmatcher innan han förlorade mot Andy Roddick i första omgången.

Källa: www.tennis.se

Johanna Jonsson, Webbredaktör Svenska Tennisförbundet, 070-228 22 81