Alla kandidater till Träskyddspriset 2024 presenterade – nu ska vinnaren koras

Alla fem kandidater till Träskyddspriset 2024 har nu offentliggjorts. Nu är det juryns uppgift att utse vinnaren, där även engagemanget och reaktionerna på sociala medier kommer att spela en roll i deras bedömning.

– De fem kandidaterna är imponerande och visar en stor variation både i design och konstruktion. Juryn har en svår uppgift framför sig att utse en vinnare, säger Fredrik Westin, vd på Svenska Träskyddsföreningen.

Bland årets nominerade till Träskyddspriset hittar vi en imponerande träbro i Tranemo kommun, en 212 trappsteg lång trätrappa i Österåkers kommun samt en hängbro med tillhörande gångbryggor i Tyresö kommun. Örebro kommun bidrar med två spännande projekt: ett inbjudande soldäck och en ny träbro, inspirerad av originalet från 1860-talet.

Fredrik Westin, vd på Svenska Träskyddsföreningen uppmanar alla som känner för något av projektet att ge uttryck för det i sociala medier.

– Samtliga är fina exempel och där god träskyddskunskap gör att man kan förvänta sig lång livslängd och resurseffektivt underhåll.

Årets kandidater till Träskyddspriset 2024

Tranemo kommun

Imponerande träbro som kombinerar snygg design med avancerad ingenjörskonst. Läs mer om projektet här

Österåkers kommun

Häftig trätrappa som ger möjlighet till både rekreation och motion.Läs mer om projektet här

Örebro kommun

Härligt soldäck mitt i centrala Örebro, en plats för invånare och besökare. Läs mer om projektet här

Tyresö kommun

Imponerande hängbro med tillhörande gångbryggor, en entré till Tyresta nationalpark. Läs mer om projektet här

Örebro kommun

Vacker träbro inspirerad av originalet från 1860-talet. Läs mer om projektet här

• God arkitektur och funktion – stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljö med ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskapframträder i val av konstruktion och material – lång förväntat livslängd och resurseffektivt underhåll under låg tid
  • Aktualitet, nyskapande och inspirerandegoda exempel där en eller flera faktorer bidrar till ett föredöme

Fredrik Westin
fredrik.westin@traskydd.com

Svenska Träskyddsföreningen företräder den svenska träskyddsindustrin och verkar för att svenskt trä används mer av fler. Rätt trä på rätt plats är vårt motto. Beständigt NTR-märkt virke är det miljöriktiga valet när man bygger ute.