Gångbryggor i Tyresö kommun nominerade till Träskyddspriset 2024

Den nya hängbron i Alby, Tyresö, tillsammans med anslutande gångbryggor av linaxbehandlat trä, förenar modern ingenjörskonst med beständiga materialval för att skapa en länk mellan Alby och Tyresta naturreservat.

Det känns jättekul att projektet har blivit nominerat, det här är ett projekt vi lagt mycket fokus på då det är ett känsligt naturområde, säger Anita Mattsson kommunordförande, Tyresö kommun.

Gångbryggorna och hängbron erbjuder en vacker och funktionell passage över Nyforsviken, vilket gör det enklare och mer tillgängligt för besökare att utforska Tyresta nationalpark. Med sin harmoniska anpassning till det omgivande landskapet bidrar konstruktionen till att stärka upplevelsen av naturreservatet, samtidigt som den ger en trygg och hållbar lösning för rekreation och friluftsliv.

– Tyresö kommun visar på ett gott exempel på hur det går att tillgängliggöra ett område avsett för rekreation och promenader och förena det med god utformning. Projektet är ett värdigt tävlingsbidrag, säger Fredrik Westin, vd Svenska Träskyddsföreningen.

Projektet är ett utmärkt exempel på hur man kan kombinera olika material för att uppnå hög beständighet och lång livslängd.

– Det här projektet är populärt bland Tyresöborna, och vi har fått många kommentarer om hur fint det är. Som Sveriges mest storstadsnära entré till en nationalpark lockar det många besökare, säger Anita Mattson.

Med en balans mellan funktionalitet, estetik och hållbarhet är gångbryggorna och hängbron över Nyforsviken ett värdigt bidrag till Träskyddspriset 2024 och ett inspirerande exempel på hur friluftsliv kan göras tillgängligt på ett sätt som respekterar och bevarar naturen.

Klicka här för att läsa mer om projektet och se fler bilder

• God arkitektur och funktion – stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljö med ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskap framträder i val av konstruktion och material – lång förväntad livslängd och resurseffektivt underhåll
  • Aktualitet, nyskapande och inspirerande goda exempel där en eller flera faktorer bidrar till ett föredöme
Fredrik Westin
fredrik.westin@traskyddc.com
Svenska Träskyddsföreningen företräder den svenska träskyddsindustrin och verkar för att svenskt trä används mer av fler. Rätt trä på rätt plats är vårt motto. Beständigt NTR-märkt virke är det miljöriktiga valet när man bygger ute.