Kallbadhuset Skanör nomineras till Träskyddspriset 2022

Det nybyggda kallbadhuset i Skanör i Vellinge kommun erbjuder vacker utsikt över Öresund. Byggnaden och utemiljön är av modernt snitt. Alla former av närhet till vatten kräver robusta konstruktioner och beständiga materialval. Nu nomineras kallbadhuset och Vellinge kommun till årets Träskyddspris. – Det ligger i en unik miljö med fantastiska omgivningar. Hållbarhet har varit viktigt, underhållsfritt och en byggnad som blir vacker av att åldras samtidigt som den ska klara det utsatta läget samt vara en trygg och säker plats att vistas på. Det känns roligt att byggnationen uppmärksammas, säger Carina Wutzler, kommunstyrelsens ordförande (M) i Vellinge kommun.

Ett kallbadhus i en ny tid ska omfatta flera kvaliteter och uppfylla moderna krav på hållbarhet. Roligt att byggnaden uppmärksammas, konstaterar Carina Wutzler, kommunstyrelsens ordförande (M) i Vellinge kommun. Foto: Lars Dareberg

Under 2020-talet byggs kallbadhus på många platser runt om i Sverige. Denna form av bad har därmed fått något av en renässans. Ett kallbadhus i en ny tid ska omfatta flera kvaliteter och uppfylla moderna krav på hållbarhet. Den ska erbjuda såväl funktionalitet som trevnad, men för det emellanåt tuffa uteklimatet och dess placering i saltvattenmiljön kräver solida konstruktioner och beständiga materialval.

– Vellinge kommun visar prov på kunskap om hur trämaterial ska hanteras och inte minst förmåga till medvetna klimat- och miljöval ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Kallbadhuset byggdes i pandemiperioden där restriktioner begränsade möten. Trots det har ”Kallis” redan blivit ett begrepp i den unika miljön som Skanör erbjuder i den sydvästra spetsen av Skåne.

– Vellinge kommun visar genom projekten prov på god arkitektur. Därmed är kallbadhuset i Skanör ett värdigt tävlingsbidrag, avslutar Fredrik Westin.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Sedan år 2020 har föreningen inrättat ett årligt pris med avsikten att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.

• God arkitektur och funktion– stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaperanvänds på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljömed ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskapframträder i val av konstruktion och material – lång förväntat livslängd och resurseffektivt underhåll under låg tid