Pilotprojekt visar på stora möjligheter att sortera impregnerat trä som icke-farligt avfall

Report this content

Nacka vatten och avfall, i samarbete med Beijer Byggmaterial, PreZero Recycling AB och Svenska Träskyddsföreningen, har genomfört ett pilotprojekt för att sortera impregnerat trä som icke-farligt avfall (IFA) med hjälp av en ny sorteringsguide. Projektet syftar till att minska avfallskostnader och miljöpåverkan, och resultaten visar på stora besparingsmöjligheter och miljöfördelar.

Projektet har gett imponerande resultat. Med hjälp av den nya sorteringsguiden kunde 79 procent av materialet sorteras som icke-farligt avfall, varav 7 procent dessutom ansågs vara i tillräckligt bra skick för återbruk. 21 procent bedömdes som farligt avfall. En bränsleanalys av det icke-farliga avfallet visade att halterna av arsenik och krom låg långt under gränsvärdena.

–  Bolagets ambition och uppdrag handlar om att öka graden återvinning och återbruk för miljön och Nackabornas bästa. Därför är det glädjande att projektets resultat visar att vi kan använda stora delar av det impregnerade träet som lämnas på kommunens kretsloppscentraler till något mer värdefullt. Att vi dessutom kan minska våra behandlingskostnader och öka våra intäkter är en extra bonus, säger Mats Rostö, vd Nacka vatten och avfall.

En avfallsbedömning, baserad på Avfallsförordningen, bekräftade att den sorterade fraktionen blandat trä kan klassificeras som icke-farligt avfall. Detta öppnar för användning av fraktionen till produktion av returträflis (RT-flis), vilket potentiellt skulle kunna generera intäkter i stället för kostnader för Nacka vatten och avfall.

Innan 2004 användes krom och arsenik som impregneringsmedel. Trots att dessa ämnen inte längre används, klassificeras allt impregnerat trä fortfarande som farligt avfall, vilket leder till onödigt höga kostnader för kommunerna

– Resultaten från testet indikerar att stor del av det som sorteras som impregnerat trä inte längre är farligt avfall. Det är glädjande att träskyddsindustrin kan bidra med djup och detaljerad kunskap om trävaror vid återvinning, säger Fredrik Westin, vd på Svenska Träskyddsföreningen.

Projektet belyser de bredare miljömässiga och ekonomiska fördelarna med att optimera hanteringen av impregnerat träavfall. En nationell implementering av sorteringsguiden skulle kunna leda till minskade avfallskostnader på upp till 63 miljoner kronor och ökade intäkter från RT-flis på cirka 77 miljoner kronor per år. Dessutom minskas transportpåverkan då fler förbränningsanläggningar kan hantera RT-flis.

Pilotprojektets mål var att ta fram en effektiv och enkel sorteringsguide som besökare och återvinningsarbetare kan använda på Nackas kretsloppscentraler i syfte att sortera impregnerat trä i tre olika fraktioner, blandat trä, återbruk och farligt avfall.

Tillvägagångssätt

Projektet inleddes med att tre containrar fyllda med impregnerat trä från Nacka vatten och avfalls kretsloppscentraler transporterades till PreZero i Kovik. Med hjälp av en nyutvecklad visuell sorteringsguide, designad för att vara enkel att använda och minimera felsortering, sorterades träet på plats och delades upp i de tre olika fraktionerna. Fraktionen blandat trä finfördelades och analyserades och klassificerades senare som icke farligt avfall.

Detta är ett försök vid ett tillfälle och bör sannolikt styrkas genom ytterligare analyser. Om dessa analyser visar samma framgång har Nacka vatten och avfall, tillsammans med sina samarbetspartners, tagit ett betydande steg mot en mer hållbar avfallshantering. Projektets framgång visar tydligt att en betydande mängd impregnerat trä kan sorteras som icke-farligt avfall, vilket innebär stora besparingar för kommuner och minskad miljöpåverkan.

För ytterligare information och för att ta del av rapportens fullständiga innehåll, besök:

Fredrik Westin
VD, Träskyddsföreningen
fredrik.westin@traskydd.com

Jan Setreus
Avfallschef, Nacka vatten och avfall
jan.setreus@nvoa.se

Svenska Träskyddsföreningen företräder den svenska träskyddsindustrin och verkar för att svenskt trä används mer av fler. Rätt trä på rätt plats är vårt motto. Beständigt NTR-märkt virke är det miljöriktiga valet när man bygger ute.